Martin Blomgren: Satsa på en eldriven finländsk smålänning

Truckbolaget Kalmar står återigen på egna börsben. Den Helsingforsnoterade aktien har fått ta sin beskärda del av tulloron på börsen i år, men det finns mycket kvalitet bakom spakarna och tillsammans med en försiktig värdering bäddar det för framtida lyft.

Kalmar står starkt på egna ben, skriver Martin Blomgren. Foto: Pressbild/EFN
Testa EFN Finansmagasinet för 29 kr per månad i tre månader – veckomagasin med unika analyser, intervjuer och reportage.

Det är inte bara på den svenska börsen som avknoppningar och renodlingar duggar tätt. På andra sidan Östersjön finns det också gott om färska exempel på trenden, där Cargotecs klyvning är ett färskt sådant. En klyvning som förra sommaren mynnade ut i att affärsområdet Kalmar fick göra comeback som eget börsbolag igen, 25 år efter utköpet från Stockholmsbörsen av finländska Partek.

Nu är det på Helsingforsbörsen som aktien handlas och det är en handel som har varit ganska svängig sedan noteringsdagen den 1 juli i fjol, framför allt till följd av tullspektaklet i våras. Helt naturligt då det väckte en del frågetecken kring efterfrågan för ett bolag som lever på att saker transporteras över landsgränserna.

Tullfallet på börsen gick dock över ganska snabbt och efter en stark återhämtning, följt av en lite svagare inledning på hösten ligger kursen nu på ungefär samma nivå som i slutet av mars.

Sett till Kalmars faktiska verksamhet så är den gemensamma nämnaren i produktutbudet att man säljer utrustning för att hantera tunga lyft i hamnar, logistikterminaler och inom industrin. Gaffeltruckar, terminaltraktorer och så kallade reachstacker hör till de viktigaste produkterna.

En växande del av intäkterna kommer från service och reservdelar som nu utgör omkring en tredjedel. Här är lönsamheten högre med en underliggande rörelsemarginal på 17,5 procent i fjol, medan utrustningsdelen ligger strax under 13 procent. För hela koncernen ligger målet på 15 procent, med sikte att nå dit år 2028.

En annan viktig förändring som kan driva både tillväxt och högre lönsamhet är övergången till elektrifierade fordon. Kalmar var tidigt ute och erbjöd kunderna eldrivna versioner av sina produkter och det är på det här området som tillväxten är klart snabbast. Den elektrifierade delen av produktportföljen är snart lika stor som de traditionellt drivna fordonen och utgjorde i andra kvartalet 44 procent av försäljningen.

Hur illa är det med tullarna då?

De förblir ett orosmoment som riskerar att göra kunderna avvaktande, något som har synts till viss del i efterfrågan i USA. Hittills har spåren i orderingången däremot inte varit så oroande. Uppgången i andra kvartalet låg på imponerande 20 procent, och Kalmar har varit på tårna och höjt priserna för att kompensera sig för tullarna. En hel del tillverkning sker lokalt i USA dessutom.

Vad gäller bolagets egna ambitioner så är tillväxtmålet 5 procent och det 15-procentiga marginalmålet är kompletterat med en mer närtida guidning för 2025 som säger att den jämförbara rörelsemarginalen ska överstiga 12 procent.

I praktiken skulle en infriad guidning för 2025 innebära en i stort sett oförändrad lönsamhet mot i fjol då marginalen landade på 12,6 procent.

Analyskåren som följer Kalmar ser framför sig en försiktigt uppåtgående trend för både omsättning och vinst nästa år och under 2027 – men inte tillräckligt bra fart för att nå marginalmålet redan då.

2024

2025E

2026E

2027E

Omsättning, meur

1721

1717

1824

1927

Rörelseres. just, meur

217

221

247

271

Rörelsemarginal

12,6%

12,9%

13,5%

14,1%

Vinst/aktie, eur

1,99

2,50

2,86

3,18

Utdelning/aktie, cent

1,0

1,14

1,28

1,41

P/e

12,0

14,0

12,4

11,2

Ev/ebit

9,8

10,7

9,6

8,8

Källa: Factset

Med ett p/e-tal på 12 för nästa år och en skuldjusterad multipel, ev/ebit, på strax under 10 är det svårt att hävda att Kalmar är speciellt högt värderat. Jämfört med många andra bolag i den finsk-svenska industrin är vinstmultiplarna direkt låga.

Det osäkra handelspolitiska läget kan för all del motivera en rabatt och samma sak kan sägas om konjunkturkänsligheten. Utsikterna för andra halvåret har ovanpå det varit ganska dämpade från bolagets sida.

Samtidigt finns det många skäl att inte vara alltför bekymrad om man lyfter blicken ett år eller mer framåt.

Den stora serviceandelen är ett skäl och ett annat är den solida balansräkningen, där nettoskuldsättningen ligger på 0,4 gånger ebitdaresultatet. Affärsmodellen är också relativt kapitallätt då fabrikerna mestadels utför monteringsarbete – en framgångsrik strategi som känns igen från vd Sami Niiranens tidigare arbetsgivare Atlas Copco och Epiroc.

Det finns kort sagt mycket kvalitet att hitta i Kalmar och får bolaget draghjälp av en lite bättre marknad under 2026, samtidigt som man fortsätter öka andelen service och elektrifierade maskiner, så borde både marginalerna och värderingsmultipeln hänga med uppåt framöver.

Att satsa på att det scenariot har börjat slå in när vi om ett år tittar tillbaka på dagens kursnivå känns inte särskilt vågat. Köp Kalmar.

Kalmar

BÖRSVÄRDE 2,2 miljarder euro

AKTIEKURS 34,90 euro

REKOMMENDATION Köp

FÖR Starka marknadspositioner och en ökad andel serviceintäkter tillsammans med elektrifierade maskiner bör lyfta marginalen och det speglas inte i en försiktig värdering.

EMOT Handelshinder gynnar inte den globala handeln och risk finns för bakslag i USA där vissa produkter importeras.

Det här är en aktieanalys från en av våra analytiker på EFN Finansmagasinet. Analyserna sträcker sig på tolv månaders sikt och utvärderas därefter. Råden som ges är köp, avvakta eller sälj. Aktiekurs avser stängningskurs 13 oktober.

Följ taggar

Hämta EFN:s app för iOS och Android - gratis: nyheter, analyser, börs, video, podd

Nytt nummer ute varje vecka

Testa EFN Finansmagasinet för 29 kr per månad i tre månader!

Ett helt magasin varje vecka fullspäckat med unika aktiecase, intervjuer med näringslivets mest spännande människor, reportage från platser som styr marknaden, livsstil och vetenskap.

Skaffa din prenumeration idag!

Nästa Artikel
;