Martin Blomgren: Volvo når inte hela vägen
Det är ont om positiva överraskningar i Volvos kvartalsrapport, men några mindre plustecken och en del minustecken är värda att lyfta fram. Här är de första intrycken av rapporten.

I en kvartalsrapport som på många rader hamnade nära förväntningarna eller strax under finns ändå en del positivt att ta med sig. Låt oss börja i den änden.
Marginalen: Efter två marginalmissar i rad infriar Volvo nu förväntningarna på det andra kvartalet med en rörelsemarginal på 11 procent. Det är klart lägre än 13,9 procent samma kvartal i fjol men ändå en liten lättnad. Den tvåsiffriga marginalen gäller dock bara om man justerar för en stor negativ engångspost på 4,5 miljarder kronor kopplad till den tröga marknaden för elfordon. Volvo har legat i framkant på den här marknaden men istället för att skörda frukterna av det så får man nu skriva ned tillgångar och kompensera för batteriåtaganden som inte infrias.
Efterfrågan: Leveranserna går ned och det är många svajiga signaler från inte minst den amerikanska marknaden där kunderna är avvaktande, men givet det osäkra läget är en oförändrad orderingång på lastbilar strax under 48 000 fordon ett lugnande besked. Volvo behåller också marknadsprognosen för Nordamerika på 275 000 lastbilar i år trots svag orderingång.
Även Europaprognosen behålls, och ligger på 290 000 fordon, och här ser marknaden mycket piggare ut med ökad orderingång. Även på anläggningsmaskiner behålls totalmarknadsprognoserna för Europa och Nordamerika, medan Kina skruvas upp något.
Flera poster på minuskontot
Går vi över till minuskontot så är det lättare att hitta poster att boka in.
Vinsttrenden: Även om Volvo det här kvartalet kommer in väldigt nära förväntningarna på såväl order som omsättning och justerad marginal så innebär det en kraftig nedgång i vinsten jämfört med i fjol. Det justerade rörelseresultatet krymper med 32 procent och rensar man inte för engångsposter så halveras vinsten från 20 till 10 miljarder.
Kassaflödet: Det operativa kassaflödet i industriverksamheten på 2,9 miljarder kronor kan jämföras med över 9 miljarder samma kvartal i fjol. Lägre vinst är en förklaring men också stora investeringar där en ny lastbilsfabrik i Mexiko drar mycket kapital.
Nettokassan krymper: Volvo har fortfarande en stark balansräkning med 43 miljarder i nettokassa, men för ett år sedan var den 59 miljarder och före vårens utdelning på 38 miljarder låg den på 78 miljarder. Skulle kassaflödet överraska negativt framgent och konjunktursvackan blir långvarig är det inte längre självskrivet med extrautdelningar varje år.
Bättre men inte toppen
Sammantaget är det bara att konstatera att Volvos stora cykliska exponering fortsätter att bjuda på stora vinstfall när volymerna går ned, men att mycket har förbättrats i bolaget och att lägstanivån så här långt i denna svacka är på bra nivåer jämfört med hur det sett ut historiskt.
Det är en viktig bekräftelse även om vinsten i absoluta tal faller kraftigt. Men räcker det för att få aktiemarknaden att ge stora tummen upp för den här rapporten. Tveksamt, precis som lastbilskunderna i USA intar nog många investerare en vänta-och-se-attityd till Volvo den närmaste tiden.
Följ taggar
Finansiella instrument i artikeln
