Mediejättar förbereder för en framtid utan Google
Mediekoncerner runtom i världen kan stå inför en framtid med mindre Google och mer direktkontakt med sina användare.
Publicister oroar sig allt mer för "Google-zero" som innebär en kraftig minskningen i webbtrafik från sökmotorer, drivet av Googles nya AI-baserade sökfunktioner, rapporterar Financial Times.

I takt med att Google låter AI ta allt större plats i sin sökmotor med tillskott som AI-mode och AI-overviews blir publicister rädda för att de ska tappa trafik och att ursprungskällor ska hamna i skuggan av de snabba svaren.
Googles AI-tjänster besvarar användares frågor direkt i sökresultatet utan att kräva klick till ursprungskällan, vilket har resulterat i att allt fler mediesidor rapporterar ett tydligt tapp i trafik.
Enligt undersökningar från bland andra Pew Research Center och Digital Content Next, väljer allt fler användare att inte klicka vidare till artiklar, särskilt när en AI-sammanfattning ges direkt i söket. Detta påverkar mediehusens annonsintäkter, läsarantal och prenumerationsförsäljning.
Branschen gör sig redo för förändring
Många förlag, mediehus och koncerner väljer nu att diversifiera sina intäktsströmmar genom bland annat evenemang, prenumerationer och sociala medier.
– Det är en tydlig förändring på gång. Vi måste bygga direktrelationer med vår publik och minska beroendet av Google, säger Piers Reach, vd för mediehuset Reach som äger brittiska tidningar som The Mirror och The Express.
Även mediebolaget Immediate Media som ger ut Radio Times och Good Food har börjat satsa på att få sina egna skribenter att kopplas tydligare till det egna varumärket och därmed få en yngre målgrupp att hitta deras innehåll eftersom de oftast hellre följer enskilda personer snarare än bolag och mediehus.
Även om Google menar att trafiken totalt sett är stabil, förbereder sig branschen för ett skifte.
– Världen behöver inte mer mediokert innehåll. Vi måste skapa något människor faktiskt vill återvända till oavsett om Google skickar dem dit eller inte, säger Neil Vogel, vd på det digitala mediebolaget People Inc.
Följ taggar
