Miljardorder stärker sjöfarten: ”Donsö dominerar”
Donsö i Göteborgs skärgård kommer framöver att bli hemmahamn för ytterligare fyra stora tankfartyg – utöver det 40-tal som redan finns där. Detta tack vare det familjeägda rederiet Sirius som nyligen lade en order värd 1,3 miljarder kronor.
Att Donsö är hemvist för ett tiotal rederier och ett utbildningscenter för sjöfolk är välkänt för EFN:s tittare. Detta trots att det bara finns 1500 bofasta invånare på ön.
I somras lade rederiet Sirius en order på två fartyg som ska ingå i kemtankfartygsserien Sirius Evolution 15K. Fartygen kostar 900 miljoner kronor och kommer främst att användas av Preem för att distribuera färdiga oljebaserade produkter. Utöver detta så har Sirius i dagarna lagt en order på ytterligare fyra fartyg, som ska ingå i den nya serien Evolution 8K Hybrid, vilka har en kapacitet på närmare 8000 dödviktston.
– Preem växlar upp kraftigt och behöver tankfartyg som kan frakta petroliumprodukter i norra Europa, och det gör i sin tur att vi nu också vågar satsa så kraftigt, säger Jonas Backman, vd för Sirius Rederi, till EFN.
Utrustas med hybridbatterier och landström
Fartygen kommer att utrustas med hybridbatterier och ett kraftfullt system för landström, och ingår i Sirius koncept Pathway to Zero – det vill säga minska miljöbelastningen så mycket som möjligt. Fartygen kommer att byggas av China Merchants Jinling Shipyard och prislappen för de nya fartygen är 30 miljoner US-dollar styck – totalt en affär på motsvarande 1,3 miljarder kronor. Dessutom antyder Jonas Backman att ytterligare beställningar på något eller några fartyg kan bli aktuella – redan innan årsskiftet.
Sirius är dock inte det enda rederiet på Donsö som storsatsar. Tidigare i år kunde EFN berätta att Sirius rederigranne Furetank köper tio nya tankfartyg, som drivs med flytande biogas.
– Ja, här på Donsö finns en anda av både tävling och samarbete. Det är ingen slump att Donsö dominerar svensk sjöfart så kraftigt, säger Jonas Backman.