Minskad isbrytning hotar svensk industri
Stängda hamnar och försenade leveranser av gods.
Det riskerar att bli konsekvensen av ett minskat antal isbrytare, enligt Norrbottens handelskammare.
– Situationen i fjol var extremt svår, säger vd:n Linda Nilsson till DN.


Sjöfartsverket presenterade i förra veckan planer på besparingar och att gå från sex till fem isbrytare i trafik.
Samtidigt uppges isarna i Bottenviken bli allt svårare att hantera till följd av klimatförändringar. Under förra vintern frös Bottenviken tidigare än under de tio föregående åren, bland annat med följden att hamnen vid massatillverkaren Billeruds fabrik i Kalix hölls stängd. I Norr- och Västerbotten pågår samtidigt den gröna industriomställningen.
– Brutna värdekedjor påverkar inte bara enskilda företag utan får stora ekonomiska konsekvenser för hela Sveriges ekonomi, säger Linda Nilsson till DN.
– Våra medlemsföretag och industrin ser med fasa på det här beslutet.
"Inget som vi vill göra"
Sjöfartsverket – som gjorde en förlust på 600 miljoner kronor efter finansnetto i fjol – begär 250 miljoner kronor i höjda anslag för att säkra farlederna i Bottenviken vintertid.
Vi är väl medvetna om att det inte alls är bra för svenskt näringsliv och det är inte bra för Sveriges beredskap. Det här är inget som vi vill göra, säger kommunikationsdirektören Niclas Härenstam till DN.
Följ taggar