Mitt i Novo Nordisk-raset: EFN:s analytiker ser värde
Novo Nordisk kan se tillbaka på ett riktigt tungt år.
Men trots ett kursras på 70 procent över de senaste tolv månaderna ser EFN:s analytiker Peter Hedlund fortfarande värde i den danska läkemedelsjätten.
– Jag tror inte man ska räkna ut Novo Nordisk, säger han i Aktuellt.

Under tisdagskvällen gästade Peter Hedlund SVT:s Aktuellt för att kommentera utvecklingen i Danmarks viktigaste bolag – och han tonade ner krisrubrikerna, i alla fall en aning.
– Jag skulle verkligen inte vilja påstå att det är någon kris. Än så länge är det faktiskt så att företagets vinst ökar, trots det här kursraset, även om förväntan om framtida vinster har kommit ner, säger Hedlund.
Han påpekar att raset i aktiekursen framför allt påverkar sparare och pensionsfonder på kort sikt, men att de större effekterna kan komma längre fram – om problemen fördjupas.
– Till att börja med gräver det ett djupt hål i vissa aktiesparares portföljer. Men skulle försäljningen börja minska framöver kan det få realekonomiska konsekvenser. Novo Nordisk är Danmarks största privata arbetsgivare och investerar väldigt mycket. Om det bromsar in kan det bli tal om nedskärningar och pausade investeringar. Det skulle kunna få ringar på vattnet i dansk ekonomi, med lägre skatteintäkter och ökad arbetslöshet, säger han.
”De har fortfarande en väldigt stor marknad”
Samtidigt ser han också möjligheter i att aktien handlas på helt andra nivåer än tidigare.
– Aktien värderas nu till tio gånger vinsten, jämfört med 35 gånger på toppen. Så att köpa i dag är nog väsentligt mer attraktivt än det var då.
Novo Nordisk har dessutom en ny vd på plats från och med torsdagen, och enligt Hedlund finns inget som tyder på att bolaget tänker dra ner på sin långsiktiga satsning.
– De kommer nog snarare att göra mer av samma. Satsa ännu mer, koncentrera verksamheten och fortsätta utveckla sin pipeline. Det finns flera lovande preparat, bland annat inom kardiovaskulära sjukdomar – och även om studien mot Alzheimers är ett långskott, så visar det på ambitionen.
Han påminner också om den enorma marknad som bolaget fortfarande riktar sig mot:
– De har fortfarande en väldigt stor marknad, med en miljard människor som är överviktiga i världen.
