Musks nya mobilsatsning – ska utmana jättarna

Det var under ett möte med investerare som Starlinks vd och operativa chef, Gwynne Shotwell, ska ha framfört planer på att lansera en konsumenttjänst för Starlink som riktar sig direkt till privatkunder. Det säger fyra källor som talat med Financial Times. Enligt källorna kan det ligga i korten att bygga ett eget markbaserat mobilnät i USA. Därmed kan bolaget komma att konkurrera direkt med de tre stora amerikanska mobiloperatörerna Verizon Wireless, AT&T och T-Mobile, skriver tidningen.

"På väg in i en bubbla"
Samtidigt har larm hörts om Space X ekonomi. I torsdags varnade exempelvis försäkringsjätten Allianz för att Space X beslut att ge ut obligationer för 25 miljarder dollar, kort efter att bolaget tagit in 86 miljarder dollar genom sin rekordstora börsintroduktion, är ett "tydligt tecken på att marknaderna är på väg in i en bubbla".
Starlinks satsning på egna mobilabonnemang kan dock bli en intäktskälla, skriver Financial Times, och kallar det för rymd- och satellitkoncernens "mest betydande kommersiella expansioner" sedan lanseringen. Starlink är sedan tidigare verksamt i över 150 länder, där bolaget erbjuder höghastighetsinternet via sin konstellation av satelliter.
Ger tillgång till större marknad
I nuläget har Space X endast ett begränsat utbud av direkt-till-konsument-tjänster i USA. I stället har man föredragit att ge telekombolag som T-Mobile tillgång till sina satelliter för att komplettera deras befintliga nättäckning i glesbygdsområden.
Ett direkt-till-konsument-erbjudande inom mobiltelefoni skulle dock ge Space X tillgång till "en betydligt större marknad" än enbart satellitbaserat bredband och skulle samtidigt kunna minska bolagets beroende av de telekomoperatörer som i dag fungerar som mellanhänder mellan Starlinks satelliter och slutanvändarna, enligt FT.
Följ taggar

