Mycket pekar åt fel håll för Bilia

Bilias resultat pekar åt fel håll och branschen brottas med otaliga problem. Flera förvärv har dessutom ökat skuldsättningen. En lönsam serviceaffär och vässad affärsmodell kan rädda aktien som värderats upp.

Daniel McPhee
Daniel McPheeAnalytiker EFN
Daniel McPhee om Bilia
Fler svaga kvartal kommer att försämra nyckeltalen ytterligare, skriver Daniel McPhee. Foto: TT/EFN
Publicerad: 4 dec. 2024, 06:03Uppdaterad: 4 dec. 2024, 06:03
Hämta EFN:s app för iOS och Android - gratis: nyheter, analyser, börs, video, podd

Bilia har genom tiderna klarat sig relativt bra i den svåra och konjunkturberoende bilbranschen. De är däremot inte immuna.

Marginalerna har börjat normaliseras från tidigare rekord. År 2022 var rörelsemarginalen 6 procent. I år strax under 3 procent. Efter en halvering är alltså marginalerna i linje med tidigare år. För inte inte allt för länge sedan var marginalmålet 2,5 procent. Numera minst 5 procent.

Att vara helhetsleverantör är nyckeln. Bilarna ska både köpas och underhållas hos Bilia. De olika affärssegmenten kompletterar och möjliggör varandra.

Totalt har bolaget 160 anläggningar. Merparten ligger i Sverige och Norge. Av leveransen på cirka 90 000 bilar 2023 var omkring hälften nya och hälften begagnade. BMW, Volvo och Toyota dominerar bland varumärkena inom nybilsförsäljningen. 

Serviceaffären står för lönsamheten. Trots att affärsområdet i år bidragit till endast cirka 30 procent av nettoomsättningen utgör det cirka 70 procent av rörelseresultat.

Det omvända gäller för bilaffären. Den står för cirka 70 procent av nettoomsättningen och nästan 30 procent av rörelseresultatet.

Investmentbolaget Öresund är huvudägare med 10 procent av rösterna. Högt upp i ägarlistan finns dessutom flera personer med koppling till Öresund. Bilia äger nästan 4 procent av aktierna.

Öresund har varit ägare i över 20 år och hittills det varit en bra investering. Mestadels på gamla meriter ska sägas. På 15 år summeras den genomsnittliga årsavkastningen till 20 procent.

Ökad skuldsättning efter förvärv

Förvärv är en viktig del av Bilias strategi. Antalet uppgår till cirka 50 på tio år. Genom bolagsköpen har Bilia lyckats bredda erbjudandet gällande geografi, varumärken och typ av service. Men det har kostat i form av ökad skuldsättning.

Börsvärdet uppgår till cirka 12 miljarder kronor. Nettoskulden, exkluderat leasingskulderna, till 2,5 miljarder. Med hänsyn taget till aktierna bolaget själva äger uppgår rörelsevärdet till strax över 14 miljarder kronor.

Och den ökade ambitionen är tydlig. Tillväxten och rörelsemarginalen ska överstiga 5 procent. Skuldsättningen ska hållas på rimliga nivåer och mer än hälften av vinsten ska delas ut.

Nettoomsättningen har ökat 2 procent årets tre första kvartal. Gäller det helåret summeras siffran till drygt 39 miljarder kronor för 2024. Med en rörelsemarginal i linje med årstakten hamnar vinsten i år på 7,7 kronor per aktie. Finansnettot är beräknat i linje med årets tre första kvartal och skatten till 20 procent.

För åren 2025 och 2026 antar vi en lägre tillväxttakt än det historiska snittet och en smått stigande rörelsemarginal. Enligt beräkningen hamnar vinsten per aktie då på strax under 10 kronor nästa år. I ett sådant scenario värderas aktien till 13 gånger vinsten och bolagsvärdet till 10 gånger rörelseresultatet.

Det är försiktiga antaganden i jämförelse med analytikernas estimat och femårshistoriken. Enligt estimaten i Factset väntar sig analytikerna att Bilia nästa år levererar en rörelsemarginal på nästan 4 procent och på 12,6 kronor per aktie.

Kursgraf Bilia
Trots ett par tuffa år har aktien klarat sig bra på fem år. Källa: EFN Finansmagasinet

På fem år summeras aktiens totalavkastning till cirka 64 procent. Aktien är i princip oförändrad i år. Snittvärderingen på tio år är cirka tolv gånger den historiska årsvinsten. I skrivande stund ligger värderingen på strax över 16 gånger årsvinsten vid utgången av tredje kvartalet.

Fallande räntor kan gynna både efterfrågan på bilar och bolagets finansnetto. Den till synes relativt höga värderingen kan visa sig bero på att aktiemarknaden för höga förhoppningar på nästa år. De mer nervösa investerarna lär däremot inte skapa säljflöden. De har redan lämnat aktien.

Bilaffären fortfarande relevant

Det kommer att ta tid innan folk springer till bilhallarna igen. Serviceaffären växer visserligen under lönsamhet. Men bilaffären är fortfarande ett relevant bidrag till resultatet. Fler svaga kvartal kommer att försämra nyckeltalen ytterligare.

Investeringar i krisande branscher ska göras till låga värderingsmultiplar. Aktien kan då antingen stiga genom en ökad multipel eller väsentligt förbättrade resultat. I bästa fall båda.

Gällande Bilia lär det dröja innan man ser det ena eller andra. Det kan därför även ett köp i aktien göra.

Bilia

Börsvärde: 12,1 miljarder kronor

Aktiekurs: 126 kronor

Rekommendation: Avvakta

För: Aktien värderas relativt högt. Bilaffärens bidrag till resultatet är fortfarande relevant. Branschens utmaningarna förändras sannolikt inte i närtid.

Emot: Snabbt fallande räntor kan gynna bolagets finansnetto. Det kan dessutom öka efterfrågan på bilar.

Det här är en aktieanalys från en av våra analytiker på EFN Finansmagasinet.
Analyserna sträcker sig på tolv månaders sikt och utvärderas därefter. Råden som ges är köp, avvakta eller sälj.

Bilia

Tack för din anmälan!

Tack för att du har anmält dig till EFN:s nyhetsbrev! Du kommer nu att regelbundet få de senaste ekonomiska nyheterna, analyserna och insikterna direkt till din e-post.

Vill du ha tillgång till de senaste ekonominyheterna från EFN? - Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Genom att prenumerera godkänner du att din e-postadress sparas för att vi ska kunna skicka nyhetsbrev till dig

Nästa Artikel
;