Nordnet under förväntan – kostsam admin-miss
Nätbanken Nordnet redovisar en omsättning och ett resultat som är något under analytikernas förväntningar. Samtidigt tyngs resultatet av ett administrativt fel.

Nätbanken Nordnet redovisar ett rörelseresultat på 886 miljoner kronor för det tredje kvartalet 2025. Analytikerna hade i genomsnitt räknat med 919 miljoner kronor enligt en sammanställning gjord av Infront.
De totala intäkterna uppgick till 1 290 miljoner kronor. Här låg analytikernas snittprognos på 1 326 miljoner kronor.
– Vi ser stabila intäkter och resultat på höga nivåer i linje med kvartal två, säger vd Lars-Åke Norling till EFN efter kvartalsrapporten.
Fler kunder än Avanza
Provisionsnettot uppgick till 738 miljoner kronor, jämfört med väntade 745 miljoner kronor. Räntenettot var 574 miljoner kronor mot förväntade 570 miljoner kronor.
– Detta sker till följd av att vi har en väldigt stark ökning i kundbasen. Nu växer kundbasen med 13 procent per år.
Lars-Åke Norling säger att en växande kundbas och ökad in- och utlåning gör att räntenettot står emot väl – trots fallande styrräntor.
Vid kvartalets utgång uppgick totala antalet kunder till 2 291 900 stycken. Det är något högre än konkurrenten Avanza, som har 2 204 000 kunder.
Administrativt fel – kostade 18 miljoner
Jämförelsestörande poster i kvartalet är -18 miljoner kronor, vilket enligt Nordnet beror på en enskild förlust relaterad till ett administrativt fel i hanteringen av en omvänd split i det amerikanska bolaget Wolfspeed.
Nettovinsten landade på 717 miljoner kronor, vilket var 2 procent lägre än väntade 733 miljoner kronor.
– Nordnet har en stark och stabil kapital och likviditetssituation, och genomför just nu ett återköpsprogram av egna aktier uppgående till 250 miljoner kronor. Intentionen är att återköpa aktier för ytterligare 250 miljoner kronor vid nuvarande programs utgång, skriver Lars-Åke Norling.
Texten uppdateras.
