När AI blir en dyr affär: ”Jag tappade drivet”

Felimplementerad AI sänker både motivation och resultat, visar ny studie.

En iscensatt bild på artificiell intellegens där en glödlampa lyser över en bok belastad av mynt.
AI kan båda höja och sänka resultatet när det används av säljare. Nyckeln är huruvida den anpassas till arbetsmiljön och användaren, visar en ny studie. Foto: Shutterstock
Få EFN Finansmagasinet gratis i tre månader – veckomagasin med unika analyser, intervjuer och reportage.

AI ska öka produktiviteten – men om den inte anpassas på rätt sätt riskerar tekniken att bli en dyr affär. En ny nordisk fältstudie visar att rätt anpassad AI-interaktion kan förbättra försäljningen markant, medan ogenomtänkt användning i stället slår negativt mot resultatet.

När ett internationellt läkemedelsbolag införde ett AI-stöd i sina nordiska säljteam förbättrades resultaten – men bara för vissa. En ny studie, ledd av forskare från bland annat Handelshögskolan i Stockholm, visar att försäljningen ökade med upp till 16 procent när AI-verktyget anpassades efter säljarens arbetsstil. I de fall där samma system rullades ut utan anpassning sjönk i stället försäljningen med över 20 procent.

Skillnaden kan i praktiken motsvara hundratals miljoner kronor i förlorad eller ökad försäljning för ett företag med en stor säljkår. Studien understryker att det inte är AI-tekniken i sig som avgör utfallet, utan hur väl den integreras i arbetsmiljön och anpassas till användarens sätt att tänka och fatta beslut.

”Kände mig som i ett fängelse”

Också bland säljarna märktes skillnaden: ”Vi fick ett superverktyg, men jag kände mig som i ett fängelse. Jag tappade drivet”, berättade en av deltagarna som arbetade under de minst anpassade villkoren.

Forskarna bakom studien argumenterar för ett skifte från teknikcentrerad till människocentrerad AI. I ett ekonomiskt läge där effektivisering ses som nyckeln till tillväxt blir lärdomen tydlig: felimplementerad AI är inte bara ineffektiv – den är dyr.

Studien, Human-centered artificial intelligence: a field experiment, är publicerad i tidskriften Management Science och bygger på ett fem och ett halvt år långt fältexperiment i fyra nordiska länder.

Hämta EFN:s app för iOS och Android - gratis: nyheter, analyser, börs, video, podd

Vill du läsa Finansmagasinet?

Just nu 3 månader gratis!

Ett helt magasin varje vecka fullspäckat med unika aktiecase, intervjuer med näringslivets mest spännande människor, reportage från platser som styr marknaden, livsstil och vetenskap.

Skaffa din prenumeration idag!

Nästa Artikel
;