NCC kastas ut från Västlänken - förlorar miljardkontrakt: "Förbannade"
Byggkonsortiet WLC, som genomför delar av bygget Västlänken i Göteborg, kastas nu ut av Trafikverket. NCC, som är en del av WLC, förlorar därmed ett mångmiljardkontrakt.

Det meddelar Trafikverket på en pressträff nu på torsdagsmorgonen. Bakgrunden är att WLC, som består av NCC och Wayss & Freytag, enligt Trafikverket har haft stora kostnadsökningar för sitt tunneldriftskontrakt på Korsvägen-etappen; från 4 till 15 miljarder kronor, vilket motsvarar en ökning på 5 miljoner kronor per dag. Dessutom ska bolaget dessutom gynnat sig själva och närstående bolag i upphandlingar.

Förutom kostnadsökningar så upprörs Trafikverkets representanter över de förseningar som WLC orsakar Västlänken.
– Så sent som för ett år sedan hävdade entreprenören WLC att det mest ekonomiska för dem var att färdigställa entreprenaden till 2034. Det anser vi vara helt oacceptabelt för Västsverige och göteborgarna, säger Patrick Guné, verksamhetsområdeschef för Stora projekt på Trafikverket, och fortsätter:
– I WLC:s senaste svar på vårt ombudsbrev ges inga förklaringar och tas inget eget ansvar. Det gör oss naturligtvis mycket besvikna för att inte säga rent ut sagt förbannade. Därför har vi inget annat val än att häva kontraktet för att värna om skattebetalarnas pengar och färdigställa Västlänken till 2030, säger han.
Läs också: NCC kontrar: "Hävningen saknar rättslig grund"
Patrick Gunés frustration kring bristerna och kostnadsökningarna lyser igenom på pressträffen.
– Vi har ett ansvar gentemot resenärer och skattebetalare. När vi ser systematiska brister och orimliga kostnadsökningar så måste vi agera. Vi har under en längre tid tagit strid mot de skenande och oacceptabla kostnadsökningarna och förseningarna i entreprenaden Korsvägen i Västlänken. Trots år av möten på flera nivåer där vi har bett om underlag och förklaringar till kostnadsökningarna så får vi inte tillräckliga svar, säger Patrick Guné.
Han förklarar vidare att häva ett kontrakt inte är något som Trafikverket gör lättvindigt.
– Men i det här fallet är det nödvändigt för att komma vidare och leverera det som Västsverige behöver: en pålitlig och modern järnväg. Med rätt entreprenörer, som har rätt beteende och rätt kunskap, är vi övertygade om att det är möjligt att Västlänken blir klar till 2030, säger Patrick Guné.
Gynnar närstående bolag
Trafikverket har nyligen genomfört ett antal interna och externa granskningar, och funnit att WLC styrt och utformat upphandlingarna så att bolag som är närstående till NCC och WLC gynnats.
"WLC har systematiskt brustit i sitt arbetssätt och sina rutiner, i hela processen från inköp och anbudsutvärdering till kontraktsadministration och fakturakontroll", står i en rapport.

Enligt Västlänkens projektchef Bo Larsson är bilden tydlig om att WLC sett till sin egen vinning i val av tekniska lösningar samt haft höga påslag i flera underentreprenörsled.
– Entreprenören har använt sitt ansvar för designen för att göra val som gynnar entreprenören själv, men som är negativt för projektet och för Trafikverket. Det handlar om upphandlingar där man har gynnat egna bolag eller närstående bolag. Man handlar alltså upp sina egna bolag, med ytterligare påslag. Det blir en kedja av inköp, som i slutändan drabbar skattebetalarna. Det här är återkommande och har nästan blivit systematiskt i inköpen, säger Bo Larsson.
Inte ovanligt att häva kontrakt
Trafikverket betonar att det inte är ovanligt att häva kontrakt när det gäller stora byggen.
– Internationellt finns det flera exempel på stora infrastrukturprojekt där man har behövt häva kontrakt för att kunna komma vidare. Det är en åtgärd som är dramatisk, men ibland nödvändig. Vi har analyserat det här mycket noga, och vi är helt övertygade om att det är rätt väg att gå, säger Bo Larsson.
På frågan om Västlänken verkligen kan stå klar till 2030 utan hjälp från WLC så svarar Trafikverkets representanter att det visserligen blir en utmaning, men att det är fullt möjligt.
NCC svarar från sitt håll att hävningen av kontraktet saknar rättslig grund och kommer att leda till stora negativa konsekvenser för skattebetalare och invånare i Göteborg.
NCC:s aktie backade på nyheten.
Följ taggar
