Prenumerera

NK kritiseras: ”Sålt sin trovärdighet”

Bianca Ingrosso fortsätter sin framgångsrika influencersatsning på NK, denna gång tillsammans med smyckesmärket Ani Jewels. 
Men nu när varuhuset öppnar portarna för ännu en pop up-butik riktas kritik mot trenden av influencerskap och varumärkesbyggande. 
SvD:s Alice Aveshagen ifrågasätter om NK verkligen vinner på denna utveckling, och menar att varuhusets trovärdighet riskerar att undermineras.

Gustav TägtströmReporter EFN Finansmagasinet
Bianca Ingrosso slår upp ännu en pop up-butik i NK-varuhuset, den här gången för smyckesmärket Ani Jewels. Foto: TT NYHETSBYRÅN
Publicerad: 13 nov. 2024, 10:54Uppdaterad: 13 nov. 2024, 11:24
Få EFN Finansmagasinet gratis i tre månader – veckomagasin med unika analyser, intervjuer och reportage.

Det var i mitten av oktober i fjol som Bianca Ingrossos sminkföretag Caia Cosmetics öppnade en pop up-butik i NK-varuhuset. Satsningen blev en omedelbar succé med timslånga köer och ledde senare till en permanent plats i varuhuset.

Nu är det dags för nästa influencersatsning i det anrika varuhuset. På lördag slår Bianco Ingrosso, tillsammans med Lovisa Worge, upp portarna till ännu en pop up-butik, den här gången för smyckesföretaget Ani Jewels.

Något som inte tas emot väl av alla.

I Svenska Dagbladet har Alice Aveshagen publicerat en kritisk kommentar

”Jag är per automatik skeptisk mot influencers som startar varumärken inom kläder och accessoarer”, skriver Aveshagen och fortsätter:

”Varför? Hater first, feminist second. Men också: visa mig en enda svensk influencer som har byggt sin plattform utifrån genuina och unika tankar om konstformen mode, en trovärdig berättelse, och inte slentrianstartat sitt varumärke som ett slags ’nästa steg’ i influencerkarriären.”

”Samma sorts ändlösa poserande”

Enligt Aveshagen är dessa influencersatsningar förödande för NK:s anseende.

”NK är bevisligen inte ett dugg bättre än att ägna sig åt samma sorts ändlösa poserande och cash grabs. De har, igen, sålt sin trovärdighet som Stockholms och Sveriges shoppingtillhåll för kunder som vill köpa kvalitativt och diversifierat mode”, skriver Aveshagen.

Ani Jewels pop up-butik kommer, enligt ehandel.se, hålla öppet i två dagar. De 100 första besökarna har lovats en julklapp.

– Vi är medvetna om de utmaningar som kan uppstå med sådana erbjudanden. Säkerheten och köhanteringen har därför planerats noggrant. Extra personal kommer att finnas på plats för att hantera folkmängden och säkerställa en smidig och säker upplevelse, skriver Tomaj Sangchi, vd på Ani Jewels, till Breakit.

EFN har försökt nå NK:s pressavdelning för en kommentar.

Gustav TägtströmEFN Finansmagasinet, Reporter[email protected]
Hämta EFN:s app för iOS och Android - gratis: nyheter, analyser, börs, video, podd

Vill du läsa Finansmagasinet?

Just nu 3 månader gratis!

Ett helt magasin varje vecka fullspäckat med unika aktiecase, intervjuer med näringslivets mest spännande människor, reportage från platser som styr marknaden, livsstil och vetenskap.

Skaffa din prenumeration idag!

Nästa Artikel
;