FI om Nordnets nya besked: ”Allvarligt”

Efter Nordnets IT-haveri under tisdagen uppgav nätbanken att kunder kunde se andra kunders information. Nu meddelar de att kunder även kunde handla på andra kunders depåer.
"Uppgifterna om att kunder har haft tillgång till andras konton är något vi ser allvarligt på. Det är naturligtvis en del i det vi kommer att följa upp med Nordnet", skriver Finansinspektionens pressekreterare Karin Franck i ett mejl till EFN Finansmagasinet.

Nordnet stängde under tisdagen ner sin tjänst efter ett IT-haveri. Foto: TT / Pressbild
Testa EFN Finansmagasinet för 29 kr per månad i tre månader – veckomagasin med unika analyser, intervjuer och reportage.

Det var vid lunchtid på tisdagen som Nordnet stängde ner sin tjänst efter att kunder larmat om att de sett andras kunders information när de loggat in på sina konton.

Efter att problemet lösts under eftermiddagen sa kommunikationschefen Johan Tidestad i går:

– Problemet som har varit är att vissa kunder exponerats för felaktig kontoinformation och det är ju tillräckligt allvarligt, men det är i alla fall begränsat till just det.

Men nu meddelar Nordnet att det var möjligt att genomföra transaktioner på andra kunders konton.

"Vi har konstaterat att det var möjligt att handla på andra kunders konton, om man fanns bland dem som såg en annan kunds information", skriver Nordnet enligt nyhetsbyrån Direkt.

Banken skriver att de har upptäckt ett dokumenterat fall där en aktieorder initierades av en obehörig person.

”Den transaktionen har återställts, så vi har inget rapporterat fall av direkt ekonomisk påverkan från våra kunder”.

"Om du har upplevt att någon handlat på ditt konto, ber vi dig kontakta oss".

Det orsakade it-haveriet

Nordnet meddelar också att de ska kontakta kunderna som var inloggade på tisdagsförmiddagen och omfattades av felet

"Vi håller just nu på att undersöka exakt vilka kunder som omfattats av problemet. När vi är klara med den kartläggningen kontaktar vi de berörda kunderna direkt".

I går meddelade Nordnet att det var en en mjukvarukomponent som orsakade säkerhetsproblemet.

– Det vi vet är att en mjukvarukomponent fungerade på ett felaktigt sätt och då isolerade vi den och tog den ur bruk och ersatte den med en fungerande komponent, och då fungerade systemet som normalt igen. Nästa steg i analysarbetet blir att konstatera exakt varför den inte fungerade som den skulle, men det är ingen information jag har nu, sa Nordnets kommunikationschef Johan Tidestad på tisdagskvällen.

FI: Står fortsatt i kontakt med Nordnet

FI står fortsatt i kontakt med Nordnet och Karin Franck skriver att bankens rapportering pågår i enlighet med de krav som myndigheten ställer.

"Vi följer upp händelsen och Nordnets rapportering av den inom ramen för vår löpande tillsyn. I det ingår givetvis att ta reda på orsaken och säkerställa att problemen inte händer igen. I det fall vi behöver granska detta närmare, till exempel i form av en undersökning, kommer vi att kommunicera det då", skriver hon vidare.

Följ taggar

Hämta EFN:s app för iOS och Android - gratis: nyheter, analyser, börs, video, podd

Nytt nummer ute varje vecka

Testa EFN Finansmagasinet för 29 kr per månad i tre månader!

Ett helt magasin varje vecka fullspäckat med unika aktiecase, intervjuer med näringslivets mest spännande människor, reportage från platser som styr marknaden, livsstil och vetenskap.

Skaffa din prenumeration idag!

Nästa Artikel
;