Prenumerera

Northvolt har inte producerat några helsvenska batterier

Northvolt har lockat miljardinvesteringar med idén att producera batterier helt utan delar från Kina. Men några helsvenska batterier har man inte lyckats producera. I de batterier som Scania nu har i sina ellastbilar kommer den viktigaste beståndsdelen från Kina, det avslöjar SVT:s Uppdrag granskning.

Scania Northvolt
Inga helsvenska batterier har lämnat Northvolts fabrik, avslöjar SVT:s uppdrag granskning. I Scanias nästan 800 ellastbilar med Northvoltbatterier innehåller samtliga en viktig beståndsdel importerad från Kina. Foto: TT Nyhetsbyrån
Publicerad: 26 feb. 2025, 08:32Uppdaterad: 26 feb. 2025, 10:54
Få EFN Finansmagasinet gratis i tre månader – veckomagasin med unika analyser, intervjuer och reportage.

Det handlar om katod, och i höstas menade Northvolt att man hade lyckats skapa ett så pass bra katodmaterial att man skulle gå vidare med att kvalitetstesta det internt. Några veckor senare togs dock beslutet att pausa den egna produktionen och allt katodmaterial som finns i batterierna är istället importerat.

”Det är ingenting vi önskar, och långsiktigt kommer vi – och jag naturligtvis personligen – jobba för att hitta tillbaka till den strategi vi en gång valde”, skriver Northvolts miljöchef Emma Nehrenheim till Uppdrag granskning.

”Vi planerade att producera vårt katodmaterial själva och det var också själva fundamentet för den strategi som Northvolt hade från början”.

Scania, som har Northvoltbatterier i 792 stycken ellastbilar, säger till Uppdrag granskning att batteriet är ett av de grönaste på marknaden, trots att de innehåller katod från Kina.

Hämta EFN:s app för iOS och Android - gratis: nyheter, analyser, börs, video, podd

Vill du läsa Finansmagasinet?

Just nu 3 månader gratis!

Ett helt magasin varje vecka fullspäckat med unika aktiecase, intervjuer med näringslivets mest spännande människor, reportage från platser som styr marknaden, livsstil och vetenskap.

Skaffa din prenumeration idag!

Nästa Artikel
;