Northvolt-konkurrenten rusar efter "årets största notering"

Den kinesiska batterijätten CATL rusade 17 procent vid sin debut på Hongkongbörsen – årets hittills största börsnotering globalt. Nu vill bolaget finansiera sin satsning i Europa.
– Det finns ett starkt tryck från kunderna, och en ambition hos bolaget om att bli så stora som de bara kan, säger Hans Eric Melin, chef för batterikonsultföretaget Circular Energy Storage i London.

Kinesiska batterijätten cATL rusade 17 procent efter ”årets största notering”. Foto: TT Nyhetsbyrån
Få EFN Finansmagasinet gratis i tre månader – veckomagasin med unika analyser, intervjuer och reportage.

Det kinesiska elbilsbatteribolaget Contemporary Amperex Technology (CATL) inledde sin handel på Hongkongbörsen med en kursuppgång på 17 procent under tisdagen.

Noteringen är den största börsintroduktionen globalt hittills i år. CATL är redan noterat på Shenzhenbörsen, men i samband med denna sekundärnotering tog bolaget in cirka 4,6 miljarder dollar – med målet att främst finansiera sin expansion i Europa.

Redan i dag står CATL för över en tredjedel av den globala produktionen av batterier till elbilar.

– CATL är verkligen en gigant och står bakom väldigt mycket av tillväxten på hela elbilsmarknaden. De har varit en viktig del för både den kinesiska och europeiska elbilsindustirn, säger Hans Eric Melin, chef för batterikonsultföretaget Circular Energy Storage i London.

Europeisk expansion

Förutom kinesiska bilmärken levererar företaget även batterier till internationella kunder som Tesla, BMW, Volkswagen och Volvo Cars.

I Europa så bygger man en fabrik i Debrecen i östra Ungern och har sedan 2023 en fabrik i Tyskland.

Varför är den europeiska marknaden så viktig för CATL?

– Jag tror inte att CATL hade funnits utan BMW som var en av deras första kunder. I början av 2010-talet så fanns det tre huvudmarknader för elbilar, USA, Europa och Kina som alla växte i ungefär samma takt. Men från 2015 så drog Kina ifrån väldigt mycket, säger Hans Eric Melin.

– Det finns nog ett starkt tryck från kundernas håll om att få batterier till sina bilar, och en ambition hos bolaget om att bli så stora som de bara kan.

På Hongkongbörsen så handlas CATL:s aktie till 17 gånger vinsten.

Enligt Johnson Wan, chef för den kinesiska industrisektorn på Jefferies i Hongkong, kan aktierna stiga med så mycket som 50 procent tack vare vinstutsikter och en attraktiv värdering.

– Att köpa aktien är en "no brainer", sa han till Bloomberg.

Diskuterade partnerskap med Northvolt

Litiumjonbatterier, av den typen som CATL producerar, är likadana som de som Northvolt avsåg att producera i stor skala i Skellefteå.

Enligt Dagens Nyheter förde Northvolt, som sedermera gått i konkurs, samtal med just CATL om ett möjligt partnerskap under stora delar av fjolåret.

Följ taggar

Hämta EFN:s app för iOS och Android - gratis: nyheter, analyser, börs, video, podd

Vill du läsa Finansmagasinet?

Just nu 3 månader gratis!

Ett helt magasin varje vecka fullspäckat med unika aktiecase, intervjuer med näringslivets mest spännande människor, reportage från platser som styr marknaden, livsstil och vetenskap.

Skaffa din prenumeration idag!

Nästa Artikel
;