Nvidia pekas ut som vinnare – redan innan sin rapport
Nvidia har ännu inte öppnat böckerna för det tredje kvartalet.
Trots det kammar de hem storkovan under rapportsäsongen, rapporterar Marketwatch.
”Alla vägar leder till Nvidia”, skriver en analytiker.

Chiptillverkaren Nvidia ser ut att bli årets vinnare under rapportsäsongen trots att de ännu inte rapporterat. Bolaget gynnas av utökade AI-satsningar hos samtliga "Magnificent Seven"-bolag. Det rapporterar Marketwatch.
Meta räknar med utgifter på över 70 miljarder dollar i år för AI, Amazon med omkring 125 miljarder dollar och Alphabet med cirka 92 miljarder dollar.
– Budskapet jag tar med mig är att företagen kommer att fortsätta spendera på datorkraft, och Nvidia är förmodligen den bästa leverantören för att möta det behovet, säger Matt Stucky, aktiechef på Northwestern Mutual Wealth Management, till Marketwatch.
Han får medhåll från analytikern Jordan Klein, som i ett kundmeddelande skriver att "alla vägar leder till Nvidia". Han framhåller dock även mindre chipbolags potential som Broadcom och Micron Technology.
Nvidia tar täten – men övriga Mag7 bolag avancerar
Nvidia har en fortsatt ledande marknadsposition bland de AI-hajpade bolagen, men de senaste rapporterna från andra mag7-bolag har fått Wall Street att snegla åt andra håll.
Framför allt har marknadens syn på Amazon förändrats, efter en kvartalsrapport på fredagen som betonade AI-satsningarnas betydelse. Aktien steg 10 procent.
Den omfattande investeringsviljan har gett upphov till flera frågetecken gällande AI-bubblans vara eller icke-vara. Många investerare drar paralleller till IT-bubblan, och enligt Matt Stucky finns det flera likheter.
– Tittar man på Open AI går två dollar ut för varje dollar som kommer in, säger han för att understryka frågetecken kring lönsamheten.
Enligt Marketwatch är det dock mindre risk för hyperscaleföretagen att genomföra stora AI-investeringar, eftersom de snabbt kan monetarisera satsningarna till ökad datorkraftkapacitet.
Meta är ett undantag, då bolaget vill tjäna pengar på AI genom förbättrad annonsering. Mark Zuckerbergs vision är att optimera produktannonsering genom så kallad "superintelligens".
Nvidia väntas rapportera den 19 november.
Följ taggar
