Ny era ska lyfta Synsam: ”Iphone in i glasögonen”
Synsam brottas med nya kreditregler i Danmark, som pressar marginalerna och ger personalen nya arbetsuppgifter.
Samtidigt anar vd Håkan Lundstedt en ljusning i konjunkturen och en ny era för optiker med smarta glasögon på var mans (och kvinnas) näsa.

– Det här är det nya stora i vår värld, som kommer att förändra hela branschen, säger Synsams vd om digitalt förstärka glasögon som lanserats av bolag som Meta och Rayban.
Fler är på väg och Håkan Lundstedt ser med stor entusiasm på trenden.
– Det är som att din Iphone flyttar in i glasögonen. Det är en jätteförändring som vi kommer att prata mycket om på vår kapitalmarknadsdag i september.
Bolagets rapport, som släpptes på fredagen, lämnar däremot en del att önska. Aktien backade 3 procent på börsen, trots en organisk tillväxt på 9,1 procent och ett återköpsprogram som aviserades på torsdagskvällen.
– Det är Danmark som drar ned, säger Håkan Lundstedt om en marknad som pressar resultat och marginaler i rapporten.
”Helt nytt sätt att jobba”
Marginalen på ebitda-nivå backar från 26,9 till 25 procent. Att det går trögt i landet förklaras till stor del av en ny kreditlagstiftning, som påverkar den viktiga abonnemangsaffären.
Håkan Lundstedt förklarar detta med att ansvaret för kreditprövningen i samband med köp förs över till Synsam.
– Våra medarbetare i butikerna ska plötsligt bli kreditgranskare. Det är ett helt nytt sätt att jobba.
Han lovar att åtgärder kommer att mota problemen i grind. Men det tar tid. Och insatserna handlar till stor del om allmänna förbättringar, som snyggare butiker och bättre sortiment.
– Vi förenklar också för kunderna som ska teckna abonnemang.
Churn, ett mått för kunder som väljer att avsluta sina prenumerations-upplägg för glasögon, fortsätter att öka i rapporten.
– Majoriteten av våra abonnemangskunder är nöjda, säger Synsam-chefen som tillägger att många väljer att köpa ut sina glasögon och därmed bli så kallade kontantkunder.
– Det är okej. Hade vi sett att vi förlorat kunder så hade någonting varit fel.
Synsams vd spår vändning: ”Sett tecken”
Håkan Lundstedt understryker att han i stort är nöjd med bolagets utveckling och rapporten. Detta trots utmanande tider för konsumenterna i Norden. En lågkonjunktur som pågått i några år nu gör att kunder väljer att köpa lite billigare produkter.
– Det är inte så att man väljer bort glasögon.
Håkan Lundstedt anar samtidigt bättre tider.
– Vi har sett tecken på vändning under inledningen av det tredje kvartalet, där folk handlar på lite högre prispunkter.
Följ taggar
Finansiella instrument i artikeln
