Nya Xpeng är en enda lång hyllning till Tesla
När kineserna kopierar produkter från väst handlar det inte om illvilja eller stöld – utan om en hyllning till mästaren.
Så brukar det heta. I så fall är Xpeng G6 en enda lång hommage till Tesla Model Y.
Det är naturligtvis inte överraskande att konkurrenter tar rygg på världens mest sålda bilmodell. Men här blir det nästan övertydligt. Ta bara måtten. XPeng är två (2) millimeter längre än Tesla Model Y och en (1) millimeter bredare. Höjden skiljer lite mer: Xpeng är 26 millimeter högre.
Men det finns så klart skillnader. Med motsvarande utrustning är G6 minst 30 000 kronor billigare, om vi nu räknat rätt och hunnit med i Teslas ryckiga prissättning.
XPENG G6 PERFORMANCE
Pris: 619 900 kronor.
Förmånsvärde: 5 504 kronor per månad.
Motor: effekt 476 hk, vridmoment 660 Nm.
Förbrukning: 1,79 kWh/mil.
Räckvidd: 55 mil.
Utsläpp av koldioxid: 0 gram/km.
Prestanda: 0–100 på 4,1 sekunder, toppfart 200 km/tim.
Tjänstevikt: 2 195 kilo.
Längd x bredd x höjd: 475 x 192 x 165 centimeter.
Bagageutrymme: 571 liter.
Första intrycken övervägande positiva
Vi har kört den version av G6 ni inte ska köpa: Performance, dessutom i den fräsiga färgen Fiery Orange. Visserligen får man då fyrhjulsdrift och 476 hk, men prislappen landar på 619 900 kronor.
Jag skulle ta Long Range-versionen, visserligen bara bakhjulsdrift och bleka (OBS! Ironi!) 286 hk – men två mils längre räckvidd (57 mil) och ett pris på 579 900 kronor. Den enklare versionen, med bara 43,5 mils räckvidd (på grund av annan batteriteknik) känns mindre attraktiv, trots ett pris på 529 900 kronor. Dock har alla treversioner exakt samma utrustning. Enda tillval är dragkrok och annan exteriörfärg än vit (+ 10 000 kronor).
De första intrycken av Xpeng G6 är till övervägande del positiva. Man möts av en betydligt mer ombonad interiör än i Model Y, sätena ger hyfsad komfort, ljudnivån är låg, komforten klart godkänd (bättre än Model Y) och förbrukningen är anmärkningsvärt låg. I en mer aktiv körning stannar den ändå på 1,6 kWh per mil medan den i vanlig körning rör sig runt 1,4 kWh, i båda fallen under den officiella siffran 1,79. Imponerande.
Och skulle man behöva ladda bjuds i de två toppversionerna 800 voltsystem och en kraftfull effekt på 280 kW. Bilen har 29 olika sensorer runt om – fem radarsensorer, tolv kameror och tolv ultraljudssensorer – och kan sköta en hel del av körningen av själv. I den grenen är G6 sannolikt en av de allra bästa.
MERA BIL I PODDEN
Lyssna på podden Gubbar som tjötar om bilar. De tidigare motorjournalisterna Håkan Matson och Ola Sigvardsson pratar om de hetaste biltrenderna, inte minst om övergången till elbilar, som båda kör. Håkan en Kia EV6 och Ola en BMW i3S. Två gubbar i tiden. Finns där poddar finns.
Instrumenten och de två skärmarna (10,2 och 15 tum) är enkla att hantera, även om det krävs en del inlärning.
Baksätet är generöst, bagageutrymmet rymligt, däremot saknas frunk. I stället får G6 plats med en värmepump i alla versioner.
En avgörande fråga blir till slut om G6 är alltför lika originalet – och att kunderna då trots allt föredrar Model Y.
Jag gör det inte.
FÖR
+ Fullutrustad
+ Bra utrymmen
+ Snabb laddning
EMOT
– Okänt varumärke ger osäkert andrahandsvärde
– En smula känslig för ojämnheter i vägbanan