Ökad försäljning för Björn Borg – vd: Har högre ambitioner
Klädbolaget Björn Borg levererar sin högsta omsättning någonsin för ett andra kvartal. Sportkläder lyfts fram som den stora framgången. Rörelseresultatet ökade i kvartalet, men minskade justerat för valutaeffekter.
– Vår ambitionsnivå är visserligen högre, men jag tycker att vi levererar ett godkänt andra kvartal, skriver vd Henrik Bunge i rapporten.

Björn Borg har öppnat böckerna för årets andra kvartal. Nettoomsättningen uppgick till 226 miljoner kronor jämfört med 213 miljoner kronor under jämförelsekvartalet, vilket motsvarande en ökning om 6 procent.
Valutaneutralt ökade nettoomsättningen med 8,9 procent.
"Det är vår högsta omsättning någonsin för ett andra kvartal", kommenterar vd Henrik Bunge i rapporten och beskriver kvartalet som "starkt".
Omsättningstillväxten skedde i alla produktkategorier utom skor – där sportkläder singlas ut som kvartalets stora framgång.
"Kvartalets största framgång är utan tvekan den fortsatta tillväxten för vår klädkollektion, som ökar med hela 45 procent", skriver Henrik Bunge.
Valutaeffekter lyfte rörelseresultatet
Björn Borg redovisar ett rörelseresultat 10,6 miljoner kronor för det andra kvartalet 2025, att jämföra med 9,5 under jämförelsekvartalet. Justerat för valutaeffekter så uppgick det dock enbart till 5 miljoner kronor.
"Vår ambitionsnivå är visserligen högre, men jag tycker att vi levererar ett godkänt andra kvartal – och därmed ett bra första halvår", heter det i rapporten.
Bruttomarginalen uppgick till 50,6 procent jämfört med 51,8 procent under det andra kvartalet 2024. Rörelsemarginalen var 4,7 procent, jämfört med 4,5 procent under fjolåret.
Resultatet efter skatt blev 4,0 miljoner kronor – vilket var lägre än andra kvartalet förra året när det landade på 6,5 miljoner kronor.
