Rusta ökar försäljningen – höjer expansionsprognosen
Lågpriskedjan Rusta minskade rörelseresultatet under andra kvartalet i bolagets brutna räkenskapsår samtidigt som försäljningen ökade. Samtidigt justerar Rusta guidningen och höjer prognosen för nya varuhus.
Aktien rasade inledningsvis 8 procent – men hade vid 10-tiden studsat upp och var på plus.
Rustas omsättning ökade till 2 723 miljoner kronor under det andra kvartalet i bolagets brutna räkenskapsår 2024/25 som omfattar augusti till oktober, en ökning på 3,1 procent från fjolårets 2 642 Mkr. Den jämförbara tillväxten exklusive valutaeffekter ökade med 0,8 procent.
Rörelseresultatet minskade till 135 Mkr från fjolårets 139 Mkr och rörelsemarginalen uppgick till 4,9 procent jämfört med motsvarande kvartal i fjol när marginalen låg på 5,2 procent. Resultatet för kvartalet landade på 58 Mkr, en nedgång från fjolårets 69 Mkr.
”Rusta fortsätter att växa under det andra kvartalet med stärkt bruttomarginal. Inflödet av nya varuhus når en ny rekordnivå och vi har justerat upp vår prognos för framtida etableringar. Den positiva trenden med hög rekryteringstakt till Rustas lojalitetsprogram Club Rusta fortsätter och vi nådde 6 miljoner medlemmar under kvartalet. Med en stark balansräkning står Rusta väl positionerat för en ny period av hög tillväxt i takt med att konjunkturen stärks", skriver Göran Westerberg i vd-ordet.
Justerar guidningen – höjer prognosen
Under andra kvartalet öppnade Rusta fem nya varuhus i Norge och Sverige och ytterligare ett efter kvartalets slut. I samband med de nya öppningarna reviderar detaljhandelsbolaget upp guidningen från 40-60 nya varuhus till 50-80 de kommande tre åren.
"Den uppreviderade prognosen möjliggörs bland annat av förbättrad lönsamhetspotential på fler orter i Norden, tack vare en ökad penetration på marknaden och den ur vår synvinkel förbättrade hyresmarknaden. Vår lista över prioriterade lägen har därför reviderats upp från 150 till 180 lägen", uppger Rusta-chefen.
"Kvartalet påverkades av betydande valutaeffekter som innebar en negativ effekt på nettoomsättningen med 2,0 procent. I likhet med tidigare kvartal föredrog konsumenterna produkter till lägre prispunkter och kampanjvaror. I linje med detta noterade vi en ökad trafik med fler kvitton men till ett något lägre snittvärde", skriver Göran Westerberg.
Vidare uppger Rustas att lägre inköpspriser samt en ökad andel av försäljningen från Rustas egna varumärken hade en positiv effekt på bruttomarginalen som steg till 43,9 procent för kvartalet från fjolårets 43,6 procent.
"Detta trots att vi investerat i lägre priser ut mot kund för att stärka vår lågprisposition och driva volym", skriver Göran Westerberg.
"Julförsäljningen enligt plan"
Vd:n noterar att konsumenterna föredragit kampanjvaror och lågprisprodukter och antalet kvitton ökade men med ett lägre snittvärde.
I Sverige, som är bolaget största marknad, ökade omsättningen till 1 559 Mkr jämfört med fjolårets 1 502 Mkr.
"Julförsäljningen har startat enligt plan och vi noterar en bra försäljning i november. I Sverige ser vi en positiv utveckling med ökat snittkvitto och kundtrafik till våra varuhus. Vi tolkar detta som ett ökat självförtroende hos kunden i takt med att räntesänkningarna får genomslag i plånboken", skriver Göran Westerberg.