Prenumerera

Ökad försäljning i dagligvaruhandeln

Försäljningen inom svensk dagligvaruhandel steg med 5,0 procent i oktober, jämfört med motsvarande månad föregående år.

Inflation med högre matpriser
Kvitto Foto: TT
Publicerad: 14 nov. 2024, 06:54Uppdaterad: 14 nov. 2024, 06:54
Få EFN Finansmagasinet gratis i tre månader – veckomagasin med unika analyser, intervjuer och reportage.

Det visar Dagligvaruindex från Svensk Dagligvaruhandel, enligt ett pressmeddelande.

"Det är positivt att volymerna nu börjar komma tillbaka i dagligvaruhandeln. Det kan vara ett tecken på att konsumenterna har anpassat sig till den nya prisnivå som speglar den högre kostnadsnivå som hela livsmedelskedjan nu har", säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel.

Kalendereffekten beräknas till 0,9 procent. Justerat för kalenderkorrigering estimeras försäljningsutvecklingen under månaden till 4,1 procent.

Försäljningen i fysisk butik steg 4,9 procent jämfört med samma månad i fjol. Försäljningen i e-handeln steg 6,4 procent. Hemleverans steg med 3,4 procent och upphämtning i butik steg med 10,9 procent.

E-handelns andel av dagligvaruförsäljningen uppgick i oktober till 4,4 procent.

Hämta EFN:s app för iOS och Android - gratis: nyheter, analyser, börs, video, podd

Vill du läsa Finansmagasinet?

Just nu 3 månader gratis!

Ett helt magasin varje vecka fullspäckat med unika aktiecase, intervjuer med näringslivets mest spännande människor, reportage från platser som styr marknaden, livsstil och vetenskap.

Skaffa din prenumeration idag!

Nästa Artikel
;