Ökat resultat och omsättning för Björn Borg
Klädbolaget Björn Borg redovisar ett rörelseresultat 42,0 miljoner kronor för det tredje kvartalet 2024 (40,9).
Nettoomsättningen uppgick till 285 miljoner kronor (262).
Rörelsemarginalen landade på 14,7 procent (15,6).
"Den något lägre tillväxttakten för rörelseresultatet kan helt tillskrivas en medveten satsning på ökad marknadsföring", skriver Björn Borgs vd Henrik Bunge i rapportens vd-ord.
Kostnaderna för marknadsföring uppgick till 23 miljoner kronor för kvartalet, en ökning med 7 miljoner kronor jämfört med föregående år.
"Denna betydande investering syftar till att ytterligare stärka varumärkets position och driva framtida tillväxt", fortsätter Henrik Bunge.
Bruttomarginalen uppgick till 52,1 procent (52,6).
Omsättningstillväxten under kvartalet drevs främst av bolagets kategorier: skor, som ökade med 29 procent, och sportkläder, som växte med 25 procent.
"Dessa kategorier representerar de områden där vi ser de mest betydande tillväxtmöjligheterna", skriver Henrik Bunge.
Försäljningen i Björn Borgs största kategori, underkläder, uppvisade en minskning på 1 procent. Kategorin väskor, sjönk med 14 procent under kvartalet.