Öljättens försäljningstapp – kopplar till ICE-räder i USA

Inför att Constellation Brands öppnar kvartalsböckerna så riktas blickarna mot försäljningen bland latinamerikanska kunder.
Detta efter att bolaget nyligen märkt av en försäljningsnedgång, främst bland latinamerikanska kunder – en effekt som bolaget själva kopplar till invandringspolitiken i Vita huset.

Puffbild med Modelo-öl, polis och demonstrationer i USA.
I USA har det varit stora demonstrationer i bland annat Kalifornien efter ICE-räderna mot utlänningar. Öljätten Constellation Brands menar att oron bland latinamerikanska befolkningen syns i bolagets försäljningssiffror. Foto: TT/Shutterstock
Testa EFN Finansmagasinet för 29 kr per månad i tre månader – veckomagasin med unika analyser, intervjuer och reportage.

Sedan 2023 är det inte längre Bud Light som toppar listan som USA:s mest sålda ölmärke. I stället har den mexikanska ölen Modelo tagit över förstaplatsen. Bakom varumärket står Constellation Brands – samma bolag som även har det för svenskar kanske mer välkända ölmärket Corona.

Men på senare tid har Vita husets invandringspolitik haft en avkylande effekt på konsumentbeteendet. Det menar Constellation Brands själva, vars kundbas till hälften består av latinamerikanska konsumenter.

– Om den konsumenten har problem så är det en stor grej för oss, sade bolagets vd Bill Newlands.

Constellation Brands försäljning till återförsäljare föll med 1 procent under det senaste kvartalet – det första tappet sedan bolaget förvärvade de amerikanska rättigheterna till varumärkena Modelo, Corona och Pacifico.

– I sig är det inget dramatiskt tapp, men det är anmärkningsvärt eftersom det är första gången försäljningen minskar sedan 2013, säger Laura Cooper, dryckesreporter på Wall Street Journal i en podcast.

Lägre efterfrågan bland Latinamerikanska kunder

Försäljningstappet beror till stor del på minskad efterfrågan från latinamerikanska kunder.

Enligt Bill Newlands har en växande grupp latinamerikanska konsumenter börjat handla i stora butikskedjor för att “smälta in i mängden” och undvika att behöva visa legitimation. Enligt tidningen ska allt fler även ha börjat undvika stora matkedjor efter klockan 6 på kvällen för att undvika så kallade ICE-räder.

Data från Constellation Brands visar också att många latinamerikanska konsumenter pressas av stigande priser och förlorade arbeten inom branscher där en stor andel av arbetskraften har latinamerikansk bakgrund.

Constellation Brands är heller inte ensamma om att uppleva sviktande försäljningssiffror bland latinamerikanska kunder.

Samma trend hos Coca-Cola

Även Coca-Cola har sett minskat försäljning bland kundgruppen, något som vd James Quincey betonade vid det senaste rapportsläppet.

“Volymen påverkades av försämrat konsumentförtroende under kvartalets gång, särskilt bland latinamerikanska konsumenter”, sade han under rapportpresentationen den 29 april.

Prissättningen lyfts också fram som en nyckel för att vinna tillbaka konsumentgruppen.

“Vi riktar in oss på att återfå några av de latinamerikanska konsumenterna, både ur ett konsument- och kanalperspektiv, samt att stärka några av våra prisvärda alternativ”.

Prissättningen är också något som Constellations vd Bill Newlands säger att man ser över. Enligt Wall Street Journal sade han att de vanligtvis höjer priserna på sin öl med 1 till 2 procent per år, men att de nu utvärderar om de skulle ändra den planen.

Rapportförväntningarna har skruvats ned

Constellation Brands har haft ett svagt år på börsen, där aktien har gått ned med nästan 27 procent under året.

Inför rapporten har konsensus för intäkterna satt till 2,6 miljarder dollar, vilket innebär en nedgång på 3,5 procent jämfört med intäkterna för samma kvartal föregående år.

Constellation Brands rapport släpps i dag, den 1 juli.

Följ taggar

Hämta EFN:s app för iOS och Android - gratis: nyheter, analyser, börs, video, podd

Nytt nummer ute varje vecka

Testa EFN Finansmagasinet för 29 kr per månad i tre månader!

Ett helt magasin varje vecka fullspäckat med unika aktiecase, intervjuer med näringslivets mest spännande människor, reportage från platser som styr marknaden, livsstil och vetenskap.

Skaffa din prenumeration idag!

Nästa Artikel
;