Ölsmällen för Heineken – kraftig nedgång för jätten

Heinekens försäljning går trögt.
Under första halvåret minskade bryggerijättens försäljningen med nästan 200 miljoner liter, skriver norska Dagbladet.
Detta trots en ökad efterfrågan i Asien.

Flaskor med ölen Heineken
Heineken-flaskor.
Testa EFN Finansmagasinet för 29 kr per månad i tre månader – veckomagasin med unika analyser, intervjuer och reportage.

Bakom nedgången hos den nederländska öljätten hittas ett lojalitetstapp bland europeiska och amerikanska öldrickare.

Under årets sex första månader sålde Heineken 11,64 miljarder liter öl. Motsvarande siffra i fjol var 11,84 miljarder liter. Det innebär ett tapp på nästan 200 miljoner liter öl.

Att marknaden blomstrar i Asien verkar därmed inte kompensera för den fallande försäljningen i USA, Brasilien och delar av Europa. Det rapporterar Børsen.

"Osäkerheten är över"

Trots tappet i försäljning står bryggerijätten, som bland annat äger varumärkena Amstel och Kingfisher, fast vid sin helårsprognos att rörelseresultatet väntas öka med 4 till 8 procent.

Att EU och USA nått en tulluppgörelse ser Heinekens vd Dolf van den Brink som något positivt.

– Jag tycker det är bra att osäkerheten är över. En ytterligare eskalering har undvikits. Nu vet vi vad vi har framför oss, säger han enligt tidningen.

Hämta EFN:s app för iOS och Android - gratis: nyheter, analyser, börs, video, podd

Nytt nummer ute varje vecka

Testa EFN Finansmagasinet för 29 kr per månad i tre månader!

Ett helt magasin varje vecka fullspäckat med unika aktiecase, intervjuer med näringslivets mest spännande människor, reportage från platser som styr marknaden, livsstil och vetenskap.

Skaffa din prenumeration idag!

Nästa Artikel
;