Ölsmällen för Heineken – kraftig nedgång för jätten
Heinekens försäljning går trögt.
Under första halvåret minskade bryggerijättens försäljningen med nästan 200 miljoner liter, skriver norska Dagbladet.
Detta trots en ökad efterfrågan i Asien.

Bakom nedgången hos den nederländska öljätten hittas ett lojalitetstapp bland europeiska och amerikanska öldrickare.
Under årets sex första månader sålde Heineken 11,64 miljarder liter öl. Motsvarande siffra i fjol var 11,84 miljarder liter. Det innebär ett tapp på nästan 200 miljoner liter öl.
Att marknaden blomstrar i Asien verkar därmed inte kompensera för den fallande försäljningen i USA, Brasilien och delar av Europa. Det rapporterar Børsen.
"Osäkerheten är över"
Trots tappet i försäljning står bryggerijätten, som bland annat äger varumärkena Amstel och Kingfisher, fast vid sin helårsprognos att rörelseresultatet väntas öka med 4 till 8 procent.
Att EU och USA nått en tulluppgörelse ser Heinekens vd Dolf van den Brink som något positivt.
– Jag tycker det är bra att osäkerheten är över. En ytterligare eskalering har undvikits. Nu vet vi vad vi har framför oss, säger han enligt tidningen.
