Blandad rapport från Synsam – ser fram emot räntesänkningar
Synsam ökar sin omsättning under det tredje kvartalet och även den organiska tillväxten. Däremot sjunker rörelsemarginalen något och så även bruttomarginalen.
Bolaget meddelar också att man lanserar ett nytt kostnadsprogram – som ska spara bolaget 75 miljoner per år.
Synsam redovisar ett ebitda-resultat på 381 miljoner kronor för det tredje kvartalet 2024 (373). Resultatet var 7 procent sämre än konsensusestimaten på 408 miljoner kronor.
Ebitda-marginalen sjönk till 24,1 procent (25,2). Bruttomarginalen sjönk till 73,9 procent (74,9).
"I denna utmanande marknad, genomför vi konsekvent vår strategi och gör taktiska val, också vad gäller etableringstakt, för att driva tillväxt. I det här kvartalet har våra taktiska val påverkat bruttomarginalen negativt och även omkostnader kortsiktigt, med negativ påverkan på EBITDA-marginalen. Men vår stärkta marknadsposition och vår växande kundbas kommer framöver att ge positiva effekter", skriver bolagets vd Håkan Lundstedt i rapporten.
Rörelseresultatet (ebit) blev 187 miljoner kronor (184) och rörelsemarginalen minskade till 11,7 procent (12,4).
Nettoomsättningen ökade till 1.559 miljoner kronor (1.450). Den organiska tillväxten förbättrades till 9,5 procent (7,0).
Aktien rasar
Synsams churn, ett mått på hur stor andel av kunderna som lämnar optikerkedjans glasögonabonnemang, ökade i tredje kvartalet för femte kvartalet i rad.
"Det är inget som oroar oss", säger Synsams vd Håkan Lundstedt till Nyhetsbyrån Direkt.
Under det tredje kvartalet uppgick abonnemangstappet (churn) till 2,60 procent jämfört med 2,04 procent under motsvarande kvartal i fjol. Under det andra kvartalet var siffran 2,51 procent.
"Det är delvis förväntat. Den kryper upp i takt med att antalet abonnenter växer. Det är en marginell rörelse, och i ett bredare perspektiv har vi en låg churn", säger vd:n.
Analyshuset Kepler Cheuvreux tror på en negativ kursreaktion från Synsam under dagen, på grund av det ökade kundbortfallet och resultatmissen. Det skriver de i en uppdatering på Aktiellt. Aktien är efter klockan 10.00 på förmiddagen ned över 10 procent.
Står fast vid butiksmålet
Synsam står fast vid målsättningen att etablera 90 nya butiker under åren 2024 till 2026 och skriver att under de första nio månaderna i år har man etablerat 32 nya butiker och att i Q4 kommer mellan 14-16 nya butiker att etableras.
"Lågkonjunkturen har öppnat upp för fler etableringsmöjligheter som vi har agerat på i 2024. Våra nya butiker når snabbt lönsamhet tack vare våra starka koncept och välutvecklade analys och metod för etableringar. Med vårt fokus att i högre grad etablera oss på mindre orter, uppnår vi också en stark efterfrågan direkt samt drar fördel av lägre hyror", skriver bolaget i sin rapport.
Ser fram emot räntesänkningar
Synsam konstaterar att utvecklingen i Danmark fortsätter vara positiv med en organisk tillväxt på 5,6 procent i kvartalet, medan den organiska tillväxten i Sverige var sämre än tidigare kvartal.
"EBITDA-marginalen i samtliga länder utom Danmark har påverkats negativt av reducerad bruttomarginal som en följd av planerade kampanjer för att driva tillväxt, påverkan av nyetableringar, samt kostnader för utrullning av Synsam EyeView i Sverige och Norge", skriver bolagets vd.
Framåt skriver Håkan Lundstedt att Synsam kommer att påverkas positivt av kommande räntesänkningar, vilket leder till att konsumenter i högre grad kommer att välja högre prisprodukter.
Nytt kostnadsprogram
Synsam meddelar också att man lanserar ett tredje kostnadsprogram, som ska minska de operativa kostnaderna med cirka 75 miljoner per år, varav huvuddelen ska vara realiserat under 2025.
Bolaget meddelar också att man ska återköpa egna aktier under november 2024 fram till mars 2025. Totalt får aktier för högst 160 miljoner kronor återköpas.