Peter Hedlund: BHG Group tillbaka på banan

Efter flera tuffa år är BHG Group åter på rätt spår. Det har inte gått aktiemarknaden förbi där aktien dubblats det senaste året. Finns det mer att hämta?

Finns det mer att hämta i BHG Group? undrar Peter Hedlund. Foto: BHG Group/EFN
Testa EFN Finansmagasinet för 29 kr per månad i tre månader – veckomagasin med unika analyser, intervjuer och reportage.

Det börjar ljusna för den svenska konsumenten där e-handlarna visat positiva tendenser under sommaren. I slutet av september kom sedan både en expansiv statsbudget och en räntesänkning från Riksbanken, vilket gynnar konsumenten en hel del. Inte alltför många bolag på börsen har en stor exponering mot den svenska konsumenten, men ett som har det är BHG Group som hämtar 60 procent av omsättningen från den svenska marknaden.

Historiken är inte den bästa där Bygghemma Group (förkortat BHG) noterades 2018 och därefter intensifierade förvärvsagendan med bland annat inredningshandlaren Nordic Nest. Namnet ändrades sedermera något komiskt till BHG Group då det verkar mycket angeläget att tydliggöra att det är en företagsgrupp det rör sig om.

Skuldsättningen blev till slut för hög då framgångsvågen som e-handlarna red på under pandemin ebbade ut. Ett par stora nyemissioner krävdes för att rädda bolaget, samtidigt som en lång städprocess med omstruktureringar och vd-skiften följde.

Nuvarande vd Gustaf Öhrn tillträdde under 2022 och efter ett omsättningstapp på 9 procent organiskt under 2024 ser det nu äntligen bättre ut igen.

Tillväxten för första halvåret 2025 var 6,6 procent organiskt med en justerad rörelsemarginal som ökade till 2,8 procent (2,1). Jämförelsetalen är dock mycket lätta ska tilläggas då nedgången var 14 procent organiskt samma period 2024.

Men om än jämförelsetalen är lätta så var det en bred tillväxt där alla marknader växer organiskt. Även antalet order växer medan det genomsnittliga ordervärdet minskar något.

Förutom att tillväxten är tillbaka så vässas alltså också lönsamheten då kostnadskontrollen är god. Här tar ledningen sikte på en marginal som ska nå 5 procent i ett första skede och 7 procent på lång sikt.

Det ska ske genom ökad tillväxt samtidigt som de fasta kostnaderna inte behöver öka i samma takt efter att den nya och effektivare strukturen är etablerad. I det arbetet återstår endast en plattform då koncernen gått från 25 till 6 plattformar. Det är den nordiska verksamheten inom ”gör-detsjälv”-segmentet och affärsområdet Home Improvement som ska implementeras inom kommande tolv månader.

Dessutom bedrivs ett övergripande arbete med att implementera AI inom kundtjänst, innehållsskapande och marknadsföring. Slutligen ska lagerytor minskas och automatiseras.

Det är överlag trovärdiga kostnadsbesparingsåtgärder och visst borde ett bolag som är en av Nordens största e-handlare mot konsumentmarknaden kunna nå 5 procents rörelsemarginal.

Samtidigt så kommer marknadsföringskostnaderna sannolikt öka om BHG ska göra verklighet av tillväxtplanerna för nya marknader och ett bredare sortiment. Positionen inom lågpris med tuff konkurrens och en låg bruttomarginal omkring 25 procent (och lägre tidigare år) sätter också en övre gräns för hur hög lönsamheten kan bli.

Balansräkningen är fortfarande något klen med en nettoskuld uppåt 1,5 miljarder där jag exkluderat leasingskulder men inkluderat skulder för förvärv och pandemistöd.

Det torde begränsa förvärvsmöjligheterna, men mindre komplementära förvärv kan göras. Redan under 2024 förvärvades faktiskt både Kitchentime och Trendrum samtidigt som Designkupp avyttrades.

På tillväxtfronten på kort sikt kan det höjda rotavdraget som trädde i kraft i maj i år ge ett litet lyft under andra halvåret och dessutom ser det ut som att valutan kan ge en viss skjuts till marginalen.

BHG köper nämligen in en hel del varor i dollar, vilket är gynnsamt nu när den försvagats. Samtidigt säljer man en ansenlig del i norska kronor och euro, så ingen stor effekt syns i årets siffror hittills. Men att döma av valutarörelserna efter andra kvartalets utgång ser det gynnsamt ut. Med så låga marginaler i utgångsläget är valutarörelserna faktiskt ganska väsentliga för lönsamheten. Dock blir de vinsterna sällan långvariga då även konkurrenterna får liknande effekter, vilket sannolikt leder till prisjusteringar över tid.

BHG Group

2024

2025E

2026E

2027E

Omsättning, mkr

 

9 963

10 400

10900

11 500

Tillväxt

 

-16%

4%

5%

6%

Rörelseresultat* (ebita), mkr

 

258

370

508

570

Rörelsemarginal

2,6%

3,6%

4,7%

5,0%

Vinst/aktie, kr*

 

0,34

1,10

1,81

2,18

P/E

83,1

25,5

15,5

12,9

EV/EBITA

25,5

17,8

13,0

11,6

Direktavkastning 

0,0%

0,0%

0,0%

0,0%

* Justerat och exkl minoriteter och underskottsavdrag.

Källa: EFN Finansmagasinet/BHG

Det finns alltså en del som pekar på ljusare tider framåt. Det har dessvärre inte gått aktiemarknaden förbi då aktien dubblats det senaste året. Värderingen ser därmed hög ut på aktuella siffror, men när jag blickar framåt ser marginalmålet på 5 procent fullt nåbart ut framåt 2026/2027. Då räknar jag med att omsättningen har återhämtat det organiska tappet under 2024 och värderingen faller då ner mot 13–14 gånger ett justerat rörelseresultat.

Aktien går i det läget att räkna hem utan problem om man tror att marginalresan mot 7 procents marginal fortsätter samtidigt som bolaget mäktar med att öka omsättningen.

Den resan är dock svårare då BHG endast under brinnande pandemi nådde högre rörelsemarginal än så.

Man kan definitivt argumentera att BHG är mer effektivt och står bättre rustat nu än då, men jag tror mer på att bolaget kan hålla i kostnaderna än att tillväxten tar fart. Därför räknar jag inte med mycket högre än 5 procents marginal och en tillväxt omkring 5 procent.

Det blir därmed ett avvaktaråd i BHG som får bevisa sig efter kursrusningen innan jag köper aktien.

BHG Group

BÖRSVÄRDE 4,8 miljarder kronor

AKTIEKURS 27,10 kronor

REKOMMENDATION Avvakta

FÖR Växer inom alla områden med ökad lönsamhet. Med en starkare konsument och intern effektivisering kan marginalmålet närma sig.

EMOT Hög skuldsättning och en hård konkurrens kan visa sig tillväxthämmande och kursrusningen har höjt kraven.

Det här är en aktieanalys från en av våra analytiker på EFN Finansmagasinet. Analyserna sträcker sig på tolv månaders sikt och utvärderas därefter. Råden som ges är köp, avvakta eller sälj. Aktiekurs avser stängningskurs den 29 september.

Följ taggar

Hämta EFN:s app för iOS och Android - gratis: nyheter, analyser, börs, video, podd

Nytt nummer ute varje vecka

Testa EFN Finansmagasinet för 29 kr per månad i tre månader!

Ett helt magasin varje vecka fullspäckat med unika aktiecase, intervjuer med näringslivets mest spännande människor, reportage från platser som styr marknaden, livsstil och vetenskap.

Skaffa din prenumeration idag!

Nästa Artikel
;