Peter Hedlund: Det våras för konsumenten
I en orolig omvärld med hög arbetslöshet och svag tillväxt tyder e-handlarnas rapporter på bättre tider för konsumenten.

Det talas mycket om en svag svensk konsument, och BNP växte bara 0,1 procent från årets första kvartal. Arbetslösheten ligger kvar på höga nivåer, 8,7 procent säsongsjusterat i juni, och den senaste inflationssiffran gav inget stöd för nya räntesänkningar. Hushållens konfidensindikator steg visserligen markant till 90,7 i juli, men ligger fortfarande klart under det normala snittet på 100.
Mot den bakgrunden var det lite överraskande när modebolaget Nelly presenterade sin Q2-rapport den 15 juli med en försäljningstillväxt på hela 17 procent i Sverige. Helt oväntat var det kanske inte då Nelly växte 12 procent i Q1, men då var jämförelsekvartalet svagt med minus 3 procent, medan Q2 jämförs med en stark period på plus 6 procent. Det gör Q2-resultatet riktigt starkt. Nelly är förstås inte en perfekt spegel av den svenska konsumenten, men rapporten sådde ändå ett frö om att det kanske är här vändningen börjar.
Nästan alla visar tydlig försäljningsökning
Den som följde Stilindex kunde ana utvecklingen redan den 14 juli, då siffrorna för juni visade en 31-procentig tillväxt för e-handeln. Det var en tvärvändning från maj, då kategorin föll med 7 procent. I juli var tillväxten mer beskedliga 6 procent, där premiumsegmentet är svagt medan lågpris vinner marknadsandelar. Inte helt oväntat och ett mönster vi känner igen från annan detaljhandel.
Sedan dess har fler modehandlare rapporterat och bekräftat bilden av en starkare svensk konsument. Nästan alla visar tydlig försäljningsökning. Boozt är sämst i klassen, men växer trots allt, medan Björn Borg överraskar positivt med ett urstarkt sportsegment.
Så såg tillväxten ut i Q2
Bolag | Tillväxt Sverige Q2 |
|---|---|
Björn Borg | 23 % |
Rugvista | 19 % |
Nelly | 17 % |
RVRC | 13 % |
Clas Ohlson | 9 % (maj-juli) |
Boozt | 4 % |
New Wave | -5 % |
Den svenska marknaden presterar bäst i flera av bolagen medan de europeiska marknaderna överlag är klart svagare. Även Rugvista, som säljer mattor online, växer starkt i Sverige och förvisso än starkare i övriga Norden. Clas Ohlson, som bara har runt en femtedel av försäljningen online, visar också tvåsiffrig tillväxt i e-handeln i senaste kvartalet.
Enligt Stilindex är förväntningarna inför hösten försiktigt positiva, även om omvärldsläget fortfarande dämpar utsikterna. De noterade e-handlarna låter aningen mer optimistiska om än få guidar. Boozt upprepar sin helårsprognos om 0–6 procents tillväxt och meddelar att Q3 startat positivt och RVRC växer hittills i kvartalet med 10 procent i lokal valuta.
Våras för konsumentet
Sveriges ekonomi är särskilt känslig för ränteförändringar eftersom många hushåll har rörliga bolån. Det är möjligt att konsumenterna nu börjar märka effekten av de lägre marknadsräntorna och passar på att förnya garderoben samtidigt som det höjda rotavdraget stimulerar byggsektorn. Kapitalvaror är fortsatt svaga enligt Konjunkturinstitutet, men en förväntat expansiv höstbudget med hushållsstimulanser kan ge ytterligare fart.
Sommaren må gå mot sitt slut, men det våras för konsumenten.
