Peter Hedlund: Rustas utveckling duger inte – räkna med röda siffror

Rusta kunde inte följa upp Clas Ohlsons starka rapport utan rapporterar istället ett rörelseresultat som faller 20 procent.

EFN:s Peter Hedlund om Rustas rapport.
Räkna med röda siffror efter Rustas rapport, skriver EFN:s Peter Hedlund. Foto: Shutterstock
Testa EFN Finansmagasinet för 29 kr per månad i tre månader – veckomagasin med unika analyser, intervjuer och reportage.

Det är en klen rapport från Rusta idag som faller 8 procent på börsen efter att ebita-resultatet rasat 20 procent.

Ledningen skyller på valutamotvind, en svag finsk marknad samt att jämförelsekvartalet innehöll en "större engångsersättning" efter it-attacken. Värt att notera är att kommunikationen runt den engångsposten i jämförelsekvartalet bedömdes som "inte materiell" varpå jag inte tror den är så avgörande i årets kvartal. Alternativet är att vid förra årets rapportsläpp så tonades effekten ned för att få kvartalets underliggande siffror att se bättre ut. Oaktat vilket höjer det inte förtroendet för bolagets rapportering när man inte är konsekvent.

Men inte heller i Sverige ökar rörelseresultatet trots en tillväxt på 7,1 procent varav 2,6 procent är från befintliga butiker. Det marginellt lägre resultatet beror på de ökade kostnaderna från de fem nya varuhusen som startades i slutet av föregående kvartal säger man. Marginalpressen på 1,8 procentenheter verkar dock vara något mer än den effekten och troligen är bruttomarginalen och möjligen kostnadskontrollen något svagare även i Sverige.

Bruttomarginalen försvagades nämligen för koncernen med 1,2 procentenheter till 42,6 procent där valutaeffekten anges till -1,7 procent. Det tolkar jag som att den underliggande förändringen var positiv med 0,5 procentenheter, men om så var fallet så avspeglas inte det i den svenska verksamhetens resultat. Men möjligen spelar mixeffekter in här då en högre andel av dyrare produkter, med förmodat lägre bruttomarginal, såldes i större utsträckning på den svenska marknaden.

Utvecklingen duger inte

I Norge växer omsättningen 4,2 procent efter valutamotvind på 6,2 procent där merparten av tillväxten är från befintliga butiker. Även här är det klenare lönsamhet med en ebita-marginal på 11,9 procent (13,7) efter högre kostnader för marknadsföring och förmodad bruttomarginalpress.

Ökade kostnader för marknadsföring tynger även segmentet Övriga marknader där den den finska och tyska marknaden samt koncernens online-försäljning ingår. Här föll omsättningen 6 procent och ebita-marginalen minskade till 3,7 procent (5,7).

Den största orsaken till det lägre resultatet är istället kostnader för centrala funktioner som sväller till 220 miljoner kronor (179). Här pekar ledningen primärt på ersättningen från cyberattacken men också lagereffekter.

Sammantaget är det en hygglig utveckling på tillväxtfronten i Sverige och Norge medan det ser svagare ut på kostnadssidan. Den utvecklingen duger inte då aktien värderas till ett p/e-tal på 27 för de senaste tolv månaderna. Räkna med röda siffror idag.

Följ taggar

Finansiella instrument i artikeln

Hämta EFN:s app för iOS och Android - gratis: nyheter, analyser, börs, video, podd

Nytt nummer ute varje vecka

Testa EFN Finansmagasinet för 29 kr per månad i tre månader!

Ett helt magasin varje vecka fullspäckat med unika aktiecase, intervjuer med näringslivets mest spännande människor, reportage från platser som styr marknaden, livsstil och vetenskap.

Skaffa din prenumeration idag!

Nästa Artikel
;