”Aldrig varit så aktuellt att starta trollfabrik som nu”

Hämta EFN:s app för iOS och Android - gratis: nyheter, analyser, börs, video, podd

EU:s förordning TTPA ställer ökade krav på transparens för politisk reklam. Nu larmar branschorganisationerna Sveriges Mediebyråer och Sveriges Annonsörer att förordningen har skapat otydlighet.

De menar att det finns en risk att regelverket kan få mer långtgående konsekvenser än vad man räknat med – där bland annat möjligheten till opinionsbildning kan begränsas och att den reglerade traditionella reklamspridningen istället förskjuts till organisk spridning. I ett längre steg uppstår det nu fler möjligheter för trollfabriker, förklarar Anna Granditsky, vd för Sveriges Mediebyråer. Samtidigt står Sverige inför ett valår – ett kritiskt år vad gäller intäkter för publicister och mediebolag.

Medverkande

Clara AlankoReporter

Gäster

Anna GranditskyVd Sveriges Mediebyråer