Dataspelsbranschen duckar handelskriget?
Ett eventuellt handelskrig initierat av Donald Trump riskerar att få stora negativa effekter på världsekonomin. Men inom dataspelsbranschen hoppas man kunna komma undan, i alla fall till viss del.
– Spel är ju tjänster på en digital marknad, vilket gör att vi inte omfattas av vanliga varuhandelstullar på samma sätt som andra typer av varor, säger Johanna Nylander, analyschef på branschorganisationen Dataspelsbranschen.
Den svenska dataspelsbranschen har trots ett kärvt ekonomiskt klimat tuffat på bra. Omsättningen 2023 landade på 90 miljarder kronor, en ökning med fem procent jämfört med 2022. Och förhoppningen är att det ska fortsätta på det spåret, trots ett eventuellt handelskrig.
– Vi har ju resten av världen som marknad också och de amerikanska tullarna slår framför allt på de amerikanska konsumenterna, säger Johanna Nylander.
Går det ens att ta tullar på dataspel?
– I dagsläget så beskattar man ju inte digitala tjänster med tullar på samma sätt som man gör med varor, utan det är ju snarare moms och andra skattesatser som läggs på. Och det är klart att man kan göra förändringar i det. Men det är svårare att särskilja vad som är inhemskt producerat och vad som är importerat, särskilt när man har en marknadsplattform och ett mellanled som är baserat i USA.
Samtidigt lever branschen inte i ett vakuum.
– Bolagen verkar på en global marknad så allting som händer i de stora länderna och på de stora marknaderna påverkar de svenska bolagen med, säger Johanna Nylander.
En möjlig plusfaktor för Europa och Sverige till följd av tullar och därmed ökad osäkerhet i USA kan bli ett ökat utbud av arbetskraft, tror Johanna Nylander.
– Alla kreatörer vill helt enkelt inte vara kvar i det USA som finns idag.
Medverkande
