Donsörederi tar täten i sjöfartens gröna omställning

Hämta EFN:s app för iOS och Android - gratis: nyheter, analyser, börs, video, podd

Sjöfarten står för närmare tre procent av världens koldioxidutsläpp och pressen ökar på branschen att hitta lösningar. Rederiet Furetank på Donsö i Göteborgs skärgård hör till de som går i täten. Hela Furetanks fartygsflotta i EU körs nu på biogas, samtidigt som man har skapat det nya företaget Co2mpliance för att hjälpa andra rederier att uppfylla EU:s nya klimatkrav.

EU:s nya regelverk FuelEU Maritime tvingar rederier att stegvis minska växthusgasintensiteten i sina bränslen. Den som lyckas sänka utsläppen mer än vad som krävs kan skapa en överskottsbank av reduktioner, så kallad “overcompliance”.
Dessa utsläppsminskningar kan sedan säljas vidare till aktörer som inte klarar kraven.

– Äntligen finns ett regelverk som premierar den som tidigt gjort miljöinvesteringar. Vi kan inte bara täcka våra egna behov utan också skapa en affärsmodell kring det, säger Lars Höglund, arbetande ordförande i Furetank.

Miljösatsningen har dock inte varit gratis. Furetanks nybyggda fartyg är utrustade för att drivas med biogas och kostar tre till fem miljoner dollar mer per fartyg än konventionella alternativ. Men i dagsläget menar Lars Höglund att investeringen kan löna sig, tack vare de nya reglerna.

För att dra full nytta av systemet och samtidigt sprida kunskapen i branschen har Furetank startat bolaget Co2mpliance. Det leds av Viktoria Höglund, som beskriver initiativet som en möjlighet både för rederier och lantbruk(!).

– Vi har tagit fram en modell där vi kan sälja våra utsläppsreduktioner vidare. Det ökar incitamentet att använda biobränslen och hjälper branschen att följa de nya reglerna. Samtidigt öppnas en marknad för bönder som kan röta sitt avfall och producera biometan, säger hon.

Enligt henne har FuelEU Maritime inneburit något av en revolution. Bristen på volymer och höga kostnader tidigare bromsat utvecklingen för biogas, men nu ser hon hur hela Europa planerar nya biogasanläggningar.

– Vi har länge sagt att det inte funnits incitament att bunkra biogas. Nu exploderar intresset. Det här skapar en helt ny marknad, säger Viktoria Höglund.

Både Lars och Viktoria Höglund är övertygade om att fler rederier kommer att följa efter. Inte minst eftersom alla fartyg över 5 000 bruttoton som anlöper EU-hamnar från 2025 omfattas av reglerna.

– Vi är sannolikt det första rederi som gör detta i så stor skala, med hela flottan. Men det är bara en tidsfråga innan fler tar samma steg, säger Lars Höglund.

För finanssektorn kan satsningen också få betydelse. Rederier som tidigt investerat i fartyg med bättre miljöprofil får nu ett ökat värde tack vare regelverken, något som redan uppmärksammats av banker och investerare.

– När vi beställde våra fartyg 2018 fanns inga ekonomiska incitament för att bygga mer hållbart. Men vi trodde på tekniken. Nu visar det sig att de fartygen inte bara är miljövänligare utan också mer värda, säger Viktoria Höglund.

Medverkande

Anders FrickRedaktör och reporter

Gäster

Felix EliassonBefälhavare Fure Valö
Viktoria HöglundVd Co2mpliance
Lars HöglundOrdförande Furetank