Se tablå

Färre tomma containrar ger toppår för Göteborgs hamn

Publicerad: 3 feb. 2025, 18:03Uppdaterad: 3 feb. 2025, 18:03
Hämta EFN:s app för iOS och Android - gratis: nyheter, analyser, börs, video, podd

Göteborgs hamn hade sitt bästa år någonsin under 2024 när det gäller lastade containers, och tack vare aktörer som Jula, Jysk och Clas Ohlson ökar containertrafiken också på järnväg. Däremot minskade antalet kryssningsanlöp kraftigt under året.

Förra året blev det både upp- och nedgång i godsvolymerna för Göteborgs hamn – och bland annat var det hamnens bästa år gällande lastade containers, men bara näst bästa året för den totala containertrafiken.


– Att vi inte nådde all time high beror på att antalet tomma containers minskade. Så det är egentligen bara bra, för det innebär en effektivare logistik, mindre miljöbelastning och en bättre ekonomi både för industrin och redarna, säger Claes Sundmark, kommersiell chef på Göteborgs hamn, till EFN Ekonomikanalen.


Samtidigt minskade antalet kryssningsanlöp från 81 till 56 mellan åren 2023 och 2024.


– Den enkla förklaringen är att vi är ingen huvudstad. Kryssningspassagerare vill alltid åka till huvudstäder. Göteborg är en destination som många vill komma till, men kanske inte att man har med den varje år. Men i år har vi redan 65 bokade anlöp, så nu är vi på väg uppåt igen, säger Claes Sundmark.


Skandinaviens största hamn kunde också se en stark exporttrend – trots att Sverige som helhet minskade exporten av bilar med 7 procent.


– Det var ett av de bättre åren för Volvo Cars och det gjorde att vi som hamn bara minskade på bilsidan med någon enskild procent. Så det blev ett bra år för oss på bilar trots att det var en dålig marknad i Sverige, säger han.


Kan man se någon trend redan nu för 2025 gällande detta?
– Nej, så långt har vi inte kommit än så vi kan se. Men i våra planer så är det att året kommer att bli ungefär detsamma som förra året, säger han.


Göteborgs hamn har nu ungefär 50 procent import och 50 procent export, vilket är ganska så ovanligt.
Containrar på järnväg ökar till och från Göteborgs hamn tack vare orter som Falköping och Nässjö.


– Det hänger ihop att vi har stora importkonton där. Om vi tar Falköping, så är det bland annat Jula och Mio Möbler. Tar vi Nässjö så är det bolag som Jysk, och i Insjön så har vi Clas Ohlson, Eskilstuna H&M, och så vidare. Så förra året så drevs ökningen på järnväg av importen. Man ska inte glömma bort att det fortfarande är en väldigt stark export på järnväg också, säger Claes Sundmark.

Medverkande

Anders Frick
Anders FrickRedaktör/Reporter EFN
Claes SundmarkKommersiell chef Göteborgs hamn