Högtryck i godisfabriken när Bubs gör succé på Tiktok
Tiktroktrenden "Swedish candy" har gjort varumärket Bubs världsberömt. Efterfrågan på bubsgodis har varit så stor att det stundtals inte ens gått att köpa i godisbutikerna.
Men nu har Bubs-ägarna Orkla byggt ut fabriken i Jönköping för 20 miljoner och produktionskapaciteten har därmed ökat med 50 procent.
– Men jag kan ändå inte svara på när vi är ifatt och kan leverera i samma omfattning som efterfrågas. Min bästa gissning är om ett halvår, säger Niclas Arnelin, affärsområdeschef på Orkla.
Men trots att det finns långt äver 150 miljoner Tiktok-videos om Swedish
candy, och att många av dessa gjorts av amerikaner, exporterar Bubs inget alls till USA. Bubsgodis som når USA gör det via privatimport.
Det är Sverige och Norden som är huvudmarknaderna.
– Visst hjälper sociala medier till, men det är inte den stora orsaken till att vi säljer så bra. Det är ett långt och hårt arbete som ligger bakom det, även om sociala medier så klart hjälpt till på toppen av det, säger Niclas Arnelin.