Köpte tillbaka livsverket – nu gör Partyking vinst igen
De senaste åren har varit dramatiska för prisade Gävleföretaget Partyking. Efter tretton års spikrak succé på den nordiska e-handelsmarknaden valde ägarna att för två år sedan sälja bolaget till en av sina egna leverantörer; brittiska The Wonder Group.
– Då bestämde vi oss för att köpa tillbaka företaget. Och det känns såhär i efterhand som helt rätt beslut, säger Joel Svensson, vd och grundare av Partyking. Efter bara ett halvår med de nygamla ägarna bakom spakarna går nu företaget med vinst, trots en rejäl nedgång under pandemin och en tuff period av inflation, hård konkurrens och stigande räntor.
– Vi gjorde några miljoner i vinst förra året, och det är helt otroligt med tanke på att vi fortfarande var i gamla ägarkonstellationen halva året. Vi hade bara sex månader på oss att vända resultatet, och det har vi gjort jättebra, säger Joel Svensson.
Partyking, eller Partykungen som de är kända som i Sverige, omsatte nära 300 miljoner förra året. Från det stora lagret i Gävle rullar maskeradkläder, godis och festartiklar ut till festsugna konsumenter i Sverige och grannländerna.
Men framtiden är inte utan utmaningar; marginalerna på festprodukter är låga. Hot om tullar och krav på miljöanpassning pressar branschen ytterligare.
En rejäl sortimentsoptimering, egen produktutveckling och snabb anpassning efter trender och högtider har varit viktigt för att behålla positionen som marknadsledande i Norden.
– Nu satsar vi till exempel på Eid, en muslimsk högtid. Det finns så många anledningar att fira, säger Joel Svensson.
Medverkande
