H&M:s vd: Därför kliver vi in i nya marknaden
Klädjätten H&M har en tung period bakom sig och levererade en kvartalsrapport i dag som inte nådde upp till marknadens förväntningar. Aktiekursen sjönk inledningsvis men vände sedan uppåt och handlades tidigt på eftermiddagen upp knappt en procent.
Bolagets vd Daniel Ervér pratar i denna intervju bland annat om vad bolaget i stort kan lära sig av den lyckade satsningen på dam-segmentet. Han menar att man lyckats bra med att lyfta det kreativa hantverket och att vara mer flexibla i varuförsörjningskedjan vilket leder till kortare ledtider.
H&M:s varulager ökar nu med nio procent vilket är klart snabbare än försäljningen, som ökar med tre procent. Detta oroar inte Daniel Ervér nämnvärt. Han ser två förklaringar bakom det: stigande inköpskostnader och att det inte går att skeppa varor genom Röda havet.
H&M har ett marginalmål på 10 procent och där är man inte nu. Vd:n vill inte guida om när målet kommer att nås men han ser det ändå som relevant och det leder till att bolaget prioriterar rätt saker.
Att H&M nu kliver in i Brasilien är något som Ervér är taggad över då han ser det som en stor och inspirerande marknad.
Medverkande
