Oh the joy att öppna butiker när andra stänger
Medan andra lägger ner sina fysiska klädbutiker, öppnar Joy nya. En dramatisk scenförändring i sig, eftersom modekedjan Joy gick i konkurs så sent som 2020.
– Vi var några som hade arbetat med Joy och tänkte att nej, det här måste ju gå att driva vidare på ett klokt sätt. Vi visste att Joy har en köpstark och trogen kundgrupp, så vi köpte upp konkursboet och startade upp på nytt, säger Åsa Parsmo, en av bolagets tre grundare.
Målgruppen är kvinnor, som Joy beskriver det, som varit med några år. Från början var tanken att enbart driva företaget som en näthandel, men det visade sig snabbt att kunderna ville ha mer. De vill kunna handla i fysiska butiker, som förr.
– Förra året startade vi butiker i Sundbyberg och Göteborg, i år startar vi i Örebro och Malmö. Vi har bra koll på var våra kunder finns, så vi startar bara butiker där vi vet att vi är efterfrågade, säger Åsa Parsmo.
Än så länge går dock inte Joy med vinst. Årets omsättning beräknas bli uppåt 13 miljoner, med en förlust på 2 miljoner.
– Men redan nästa år räknar vi med vinst, för varje öppnad butik bidrar från start med starkt ökat omsättning.
Medverkande
