Populära nattåg i fara när lok och vagnar blir för gamla
Det åks nattåg som aldrig förr i Sverige – trots det har två linjer nyligen lagts ner. Orsaken är brist på lok och vagnar. Nu står hoppet till staten och i förlängningen även till Nato.
Idag körs nattågstrafik på sju linjer i Sverige. Av dessa är det tre som inte anses kunna bära sig kommersiellt och därför upphandlas av staten. Det är linjerna från Stockholm till norra Norrland, till Jämtland och till Hamburg.
– Nattåg idag har en fantastisk utveckling. Folk åker nattåg som aldrig förr, säger Dan Olofsson, strateg på SJ.
Trots det har linjerna från Göteborg till Jämtland respektive till Umeå lagts ner det senaste året. Lok och vagnar är minst 30 år gamla, många betydligt äldre än så, och de räcker helt enkelt inte till längre. Detta innebär att i stort sett hela flottan behöver bytas ut. Enligt Dan Olofsson är det en investering som ingen enskild operatör kan räkna hem.
– Staten håller på att upphandla vagnar för den upphandlade trafiken. Men vad vi ser är att man behöver ta ett tag för hela trafikbilden. Alla nattåg behöver få nya vagnar för att kunna överleva, säger han.
Som i flera andra sammanhang där infrastrukturinvesteringar behövs har medlemskapet i Nato tänt visst hopp.
– Nattåg har vi ju för att hela Sverige ska kunna leva. Man ska kunna ta sig till kommuner som ligger långt borta och kanske inte har en flygplats. Men det som försvaret har varit tydliga med är att i vårt avlånga land så är också nattåg en viktig del av den civila beredskapen. För att kunna förflytta många människor, som militärer och värnpliktiga, långa sträckor så behöver man kunna ligga horisontellt.
Medverkande

Gäster