OMXS30
OMXSPI
NDX
Se tablå

Roblox trendsättare för världens datorspelare

Publicerad: 5 dec. 2024, 15:59Uppdaterad: 5 dec. 2024, 15:59

Demokratiseringen av spelutvecklingsverktyg och enkelheten att utveckla spel för de stora plattformarna har bäddat för den senaste trenden inom datorspelsindustrin: Att datorspelare också blir spelutvecklare. Snart kan – och kommer – vem som helst att skapa nästa spelsuccé som ger klirr i kassan för både den enskilde utvecklaren och för plattformsägaren.

Spelbranschen som lite gammalmodigt kallas för datorspelsbranschen, brottas inte bara med sammanblandningen av den oseriösa gamblingbranschen där hasardspel, casinon, betting och slotmaskiner lurar pengar av folk. Spelbranschen brottas också med balansen mellan att förnya och bevara.

Per Strömbäck är verksamhetschef på organisationen Dataspelsbranschen, och han konstaterar att världen har upplevt en explosion av mobilspel det senaste decenniet – samtidigt som nya tekniker dyker upp. Men det är inte det mest intressanta, tycker han.

– Den intressantaste utvecklingen är demokratiseringen av verktygen för att göra spel, kombinerat med plattformarna och kanalerna för att sprida spelen så att fler och fler kan uttrycka sig genom spel, säger Per Strömbäck i EFN.

Han förklarar att det egentligen är två trender i en. Dels pågår demokratiseringen av proffsverktygen för spelutveckling från företag som Unity och Unreal, men det handlar också om de plattformar som växer fram och som bygger på att användare skapar sina egna spel.

– Där är kanske Roblox den mest kända men det finns flera andra, också svenska, som handlar om att spelarna skapar spel. Och det här är på något sätt nästa logiska steg i interaktiviteten, säger Per Strömbäck.

Spelbranschen globalt har nu gått om både film- och musikbranschen i omsättning, och bara i Sverige har den växt nästan tio gånger den senaste åren. Siffror från 2023 visar att spelbranschen sysselsätter 9000 personer enbart i Sverige. Svenska spelbolag omsatte 35 miljarder kronor, vilket överstiger Sveriges export av både kläder och järnmalm. Globalt sett omsatte de svenska bolagen över 90 miljarder kronor – vilket ger en framskjuten plats på den europeiska topplistan.

Charlotta Nilsson är verksamhetschef på spelutvecklingsföretaget Paradox Interactive, och hon bekräftar att Sverige är välförtjänt av positionen i toppen:

– Den kreativa förmåga och innovationskraft som finns i Sverige i kombination med att vi inte är rädda för teknik utan gärna ligger i framkant kring nya teknikmöjligheter, har gjort att Sverige har tagit en fantastisk position. Innovationen och det kreativa är det som är hjärtat i Sverige, säger Charlotta Nilsson.

Se hela EFN-inslaget, som även tar upp status för investeringsviljan i datorspelsbranschen, hur artificiell intelligens kan användas i spel och vad som gör att Afrika kan vara nästa miljardmarknad för spelindustrin.

Medverkande

Anders Frick
Anders FrickRedaktör/Reporter EFN
Per StrömbäckVerksamhetschef Dataspelsbranschen
Charlotta NilssonVerksamhetschef Paradox Interactive