Så ska Öland undvika att bli Mallorca
Ännu en turistsommar på Öland är till ända. Förra årets siffra över antalet gästnätter på ön var 1,5 miljoner och inget tyder på att det kommer att bli färre i år. Men hur mycket turism tål egentligen den lilla ön med 26 000 bofasta invånare?
– Öland ökar varje år och någonstans kommer vi att nå en gräns, säger Johan Rustan, Ölands turismorganisations vd.
Som en jämförelse har Öland ca en halv miljon gästnätter fler än Gotland varje år, på en yta som är mindre än hälften så stor. Så frågan är var den där gränsen som Johan Rustan pratar om går? Hur mycket kan en destination som Öland fortsätta att utvecklas innan det som från början lockade alla turister försvinner?
– Det här handlar om ett ansvar som vi inom besöksnäringen har. Att värna om platsen samtidigt som vi behöver utveckla platsen, säger Johan Rustan.
80 procent av gästnätterna på Öland är övernattningar på någon av öns campingplatser. Catrin Fägersten Sörenson har drivit Saxnäs camping i över 30 år och hon tror att det behöver finns en medvetenhet hos alla aktörer om vad man gör och varför.
– Att man gör med besöksnäringen som man gör med annan samhällsplanering. Var någonstans är det lämpligt att göra vad och i vilken utsträckning? Tänker man då att ’här kan det vara lämpligt att lägga en festival’ och ’här är det lämpligt att ha en naturaktivitet’ och så agerar man utifrån det och säger inte ja och amen till allt bara för att man ska så tror jag att vi kan bli väldigt framgångsrika, säger hon.
På stora turistmål i Italien, Grekland och Spanien – Mallorca och Barcelona speciellt – har massturismen på senare år orsakat stora prostester från lokalbefolkningen. Även på Gotland har knorrats en del och det har förts en debatt kring om vissa välbesökta kommuner ska ha rätt att införa en turistskatt.
Samtidigt har antalet extrema värmeböljor blivit fler i Sydeuropa vilket gjort att många européer sökt sig till svalare länder under semestern. Fenomenet kallas för ”coolcation”. Det kan öka trycket på destinationer som Öland än mer.
Än så länge tycker Johan Rustan att ölänningarna har en övervägande positiv inställning till turismen.
– Generellt sett är man väldigt positiv till besökarna kopplat till vad de för med sig. Vi har elva Ica-butiker med öppet året runt. Det är bra för de som bor här. Sen är det klart att det blir ju trångt på vägarna under högsäsong. Men det är det ju på alla destinationer som har högtryck, säger han.
Medverkande

Gäster