Så trimmar Volvo båtarnas toppfart – och gör dem mer miljövänliga
Volvo Pentas nya drivsystem kommer att ge motorbåtar bättre grepp i vattnet, vilket resulterar i högre hastigheter och bättre bränsleeffektivitet. Systemet går under namnet IPS40 och lanseras på marknaden nästa år. EFN har testat det tillsammans med Volvo Pentas vd Anna Müller på testanläggningen i Göteborg. Bilar, lastbilar, motorcyklar – nästan alla vanliga fordon elektrifieras inom den elektrifieringstrend som pågår i samhället. Men hur är det på sjön?
– Det pågår också en stark dialog runt detta för båtmotorer. Precis som inom alla andra branscher så är det inte en lösning utan flera olika teknologilösningar som diskuteras. Vi jobbar med flera olika alternativ, både helel, hybrid och alternativa bränslen, säger Anna Müller, vd för Volvo Penta till EFN Ekonomikanalen.
Hon skulle dock gärna se att det gick ännu snabbare och menar att det också måste finnas en bättre laddinfrastruktur för båtar.
– Det kräver att vi alla går i takt, både myndigheter, våra kunder, båtbyggarna och vi själva, säger Anna Müller, som, liksom EFN:s reporter Anders Frick och fotograf Bill Watts, är på plats vid testanläggningen på Krossholmen i Torslanda på Hisingen, strax utanför Göteborg.
År 2005 introducerade Volvo Penta drivsystemet IPS, vilket står för Inboard Performance System. Det är ett poddrivsystem med framåtriktade propellrar som sitter under båten, vilket ger bättre grepp i vattnet och minskat drag. Resultatet blir högre hastigheter och bättre bränsleeffektivitet. Den nyaste versionen heter IPS40 och lanseras skarpt nästa år.
IPS40 är ett väldigt stort drev och på varje IPS40-podd är det kopplat två motorer. Dessa går att balansera så att man får en optimal belastning.
– När du är uppe i planing och inte behöver använda motorerna lika mycket kan man köra på en motor – samt alternera. Det gör att du får ner både CO2-utsläpp och bränsleförbrukningen, men också ett lägre underhåll eftersom man helt enkelt belastar motorerna mindre, säger Anna Müller.
Volvo Penta har även utvecklat en elhybridmotor som kan användas på turer i känsliga ställen. Det innebär att man kan köra ut båten på diesel, men när man går in i känsliga områden och vill komma nära naturen så kan man gå över helt till eldrift.
Anna Müller säger dock att det är utmanande att bli mer miljövänlig när det gäller båtmotorer.
– En utmaning är att vi har en väldigt bra dieselteknologi idag, det ska man inte bortse ifrån. En annan är adaptionsgraden i marknaden, säger hon.
Volvo Pentas affärsmodell har förändrats lite över tid, och bolaget har förändrat sin position i värdekedjan.
– Vi pratar ju om att vi ska leverera en hel upplevelse till kunden och det betyder ju att vi levererar ju mer än en motor och ett drev. Vi levererar ju från propeller hela vägen till styrenheten idag. Det är ett sätt för oss att leverera en större del av båtens värde, säger Anna Müller, och tillägger att konsekvensen blir att kunderna får färre leverantörer att förhålla sig till.
Volvo Penta är dock inte bara båtmotorer. Ett annat stort affärsområde för bolaget är motorer för industriella tillämpningar såsom gruvdrift, bygg och anläggning - men även motorer för generatoraggregat som används för att producera el.
– När man tänker på Volvo Penta tänker man ju spontant de flesta båtmotorer. Men vi har två starka ben. Det andra benet förutom marin det är ju industri. Vi säljer till offroad-segment och power generation. I många delar av världen så har man inte ett väl utbyggt elnät, så det är ett väldigt stort område för oss. Industri och marin idag är i princip omsättningsmässigt 50-50, säger Anna Müller.
Reporter: Anders Frick
Medverkande
