”Skellefteå har en stark attraktion”
I Skellefteå byggs just nu ett helt nytt kvarter i stadsdelen Anderstorg strax söder om älven. Där kommer drygt 100 lägenheter att uppföras och stå klara år 2027.
En av aktörerna bakom satsningen är byggföretaget Lindbäcks vars vd David Sundström inte har någon tvekan i tron på Skellefteå, trots att det just nu svajar på batteriföretaget Northvolt i stan.
– Det är väldigt enkelt. Det finns ingen stad som har haft en befolkningstillväxt som Skellefteå. Den huvudsakliga drivkraften till varför man bygger fastigheter är ju för att människor vill bo på den platsen och det är jättetydligt att Skellefteå har en stark attraktion, säger David Sundström till EFN.
Han säger att det finns ett glapp i efterfrågan på lite större hyreslägenheter och att Skellefteå centrum är en relativt välmående del av Sverige, men att det generellt sett har varit lite tungt när det gäller nyproduktion de senaste åren.
– Hushållen har inte riktigt haft utrymme för att flytta in i nyproducerat, och det är ju kopplat till räntorna i hög utsträckning. Den tillväxt som har funnits i norra Sverige har i hög utsträckning varit kopplat till den gröna omställningen men också den svenska kronans värde, säger David Sundström.
Lindbäcks bygg har de senaste åren gått från att ha haft 70 procent av sin marknadsandel i Mälardalsområdet till att ha nästan 70 procent av sin marknadsandel i norra Sverige, med Skellefteå som draglok.
– Nu sänks ju räntan och kronan stiger, så vi ser morgonljus i Mälardalsområdet, medan efterfrågan här uppe dämpas något, säger han.
Frågan är om bostadsmarknaden numera helt har vänt?
– Det är lite ljusare. Jag skulle inte säga att det har vänt, men det är åtminstone inte så nattsvart som det var för något år sedan. Här i norra Sverige har vi haft en ganska bra tillväxt de sista åren, säger han.
Han säger vidare att bostadsbyggande på svenska industriorter där stora industrier gör stora investeringar innebär en ganska så hög risk.
– Man blir väldigt intimt förknippad med en eller några investerare, och insynen för vilka långsiktiga framtidsmöjligheter som de enskilda bolagen har är ganska svår att få, säger han.
David Sundström poängterar att man å andra sidan också bör titta på drivkrafterna som finns bakom den koldioxidfria mobiliteten eller stål som är koldioxidfritt.
– Då kommer man fram till att det nog sannolikt kommer att vara en stor efterfrågan på den europeiska marknaden. Och vem ska då producera det, om inte den del av Europa som kan erbjuda absolut billigaste koldioxidfria elen? Därför är vi sammantaget väldigt positiva till Skellefteås och norra Sveriges utveckling, säger David Sundström.
Reporter: Anders Frick