Se tablå

Skellefteå satsar 50 miljarder kronor på vätgas: ”Lika stort som Northvolt”

Publicerad: 30 sep. 2024, 17:24Uppdaterad: 30 sep. 2024, 17:24

Skellefteå är för många synonymt med batteritillverkaren Northvolt, men investeringar i 50-miljardersklassen ska få Skellefteå att bli Europas främsta vätgasstad. Nyheterna om produktionsproblemen för Northvolt duggar tätt, men det verkar knappt beröra Joachim Nordin, vd för Skellefteå Kraft. Han sitter istället redan med bolagets framtidsplaner för de kommande åren.

– Jag sitter och diskuterar investeringar som summerar ihop till 50-miljardersklassen. Det är samma storlek som Northvolt som vi pratar om i nästa steg, och det är häftigt att vara i en sådan miljö, säger Joachim Nordin, vd för Skellefteå Kraft, till EFN.

Skellefteå Kraft är ett bolag som var centralt när Northvolt valde Skellefteå som platsen för sin stora batterifabrik. Då hade energibolaget redan investerat tungt i stamnätsstationen Högnäs, som fick kapacitet att ta emot 600 MW, vilket vid den tiden var mer än fyra gånger så mycket som hela Skellefteås och Bolidens gemensamma förbrukning.

– Vi var på tårna, framförallt för att vi investerade för att kunna ta emot mer vindkraft. Vi skapade ju möjligheter för stora uttag och för att kunna reagera snabbt på elintensiv industri, vilket var en enorm styrka. Och så har vi fortsatt efter det, säger Joachim Nordin.

Hur viktigt var den här faktorn när Northvolt väl bestämde sig för Skellefteå? – Utan den så hade det inte hänt i Skellefteå, säger Joachim Nordin. Investeringar i elnät och infrastruktur har sedan accelererat och efter att allting kring Northvolt var klart så fortsatte bolaget att investera för nästa steg.

– Nu är kopplingarna mot att få ihop industrikluster som bygger på framförallt vätgas och derivat därikring. De bygger på att vi får kluster där vi nyttjar de styrkorna som har byggt upp via Northvolt med hamnen och annat, tillsammans med kommunen. Men också på att vi kan fånga restflöden från en industri som blir input till en annan. Det är klart att Northvolt är en del av detta kluster, likväl som Boliden-Rönnskär och så vidare, säger han. Joachim Nordin vill inte avslöja alla detaljer, men berättar att det nu handlar om att sy ihop partnerskap kring satsningen.

– Jag tror att man ska fokusera på också att bygga värdekedjor som gynnar Sverige. Jag hade kunnat sälja hur mycket grön vätgas som helst till resten av världen, men det är vi inte intresserade av. Vi vill bygga vidare, och värdekedjorna ska göra att vi får välstånd i Sverige och vår region, säger han.

Skellefteå ska alltså gå från att vara batterifabriksstaden till att bli vätgasstaden. Redan nu bygger Skellefteå Kraft tankstationer för förnybar vätgas och genomför en storskalig industrisatsning på hållbart flygbränsle. Dessutom projekterar bolaget en pilotanläggning för vätgasproduktion som ska byggas under 2025.

Hur redo är ni om andra stora aktörer än Northvolt skulle vilja etablera sig här? – Vi är mest redo av alla kommuner i Europa för nästa steg. I och med att vi var först så kan man säga att Northvolt och allt kopplat runt det - det har ju redan skett i Skellefteå. Nu handlar det mer om att Northvolt ska lyckas få upp takten i rätt fart och så vidare, säger Joachim Nordin.

Joachim Nordin tror inte att Northvolt kommer att vara den största energiförbrukaren i Skellefteå framöver, utan är övertygad om att stan kommer att ha betydligt större aktörer. Han säger att Skellefteå Kraft under flera år har fortsatt investera i nät, men också med att bygga upp partnerskap.

– Det tror jag är någonting som man glömmer ibland. Man tror att det handlar bara om att vara först, men för att vara långsiktig så måste man se till att man skapar och får hit investeringar som är bäst, lönsammast och effektivast, säger han.

Joachim Nordin har tidigare arbetat på Scania och har sett den gröna omställningsvågen rulla in såväl där som här. – Alltså, det finns ingen väg tillbaka, alltså att folk tror att det finns en väg tillbaka till dieselmotorer. Den är borta sedan länge. Sen kan takten vara olika och det är klart att det kan vara trevligt ibland att kunna nyttja gamla investeringar, säger han.

Joachim Nordin drar en parallell till placeringen av sina egna pensionspengar: – Om de satt i någonting som inte är hållbart, då skulle jag vara jäkligt orolig. Jag skulle vilja få bort den risken ur min pensionsportfölj. Å andra sidan skulle jag inte vara nöjd med att bara satsa på grönt, för vad är det som säger att det inte blir billigare att göra det i Saudiarabien eller i Afrika eller runt ekvatorn istället med solenergi, säger han.

När det gäller vätgas så har han och bolaget stora visioner om att fånga förlusterna från vätgasproduktionen till att bli värme och värma upp hela stan. Som en konsekvens av detta tror han att Skellefteå Kraft i framtiden kommer att omsätta och tjäna betydligt mer pengar.

– Jag tror att vi kommer att jobba i mycket mer partnerskap med andra stora kända svenska varumärken som inte är i vår sektor i dag. Men sedan är det en fruktansvärd oviss omvärld som gör att man måste vara lite agil, man måste reagera på politiska beslut och regelverksförändringar. Så att sitta här och säga att man vet hur det ska se ut om sju år, då har man tänkt lite fel, säger han, och fortsätter:

– Vi pratar mycket om elbrist och utmaning med el, men för varje år som jag jobbar i den här branschen så har vi fått ett större och större elöverskott. Det var en period när det bromsades med vindkraft och då kunde man ju fundera på om vi hade gjort rätt investering. Så man får komma ihåg att det inte alltid är så att alla stora infrastrukturinvesteringar är rätt i varje tidpunkt. Men långsiktigt är de flesta rätt, säger Joachim Nordin.

Reporter: Anders Frick

Medverkande

Anders Frick
Anders FrickRedaktör Göteborg EFN
Joachim Nordinvd Skellefteå Kraft