Se tablå

Svensk bilindustri laddar om

Publicerad: 19 okt. 2021, 16:53Uppdaterad: 1 okt. 2024, 00:16
Fordonsindustrin förändras från grunden. I och med att mjukvara blir allt viktigare pågår ett kompetensskifte inom branschen. EFN besöker en av platserna där framtidens bilar och lastbilar utvecklas – Lindholmen Science Park i Göteborg. Wirelesscar, med Volkswagen och Volvo som ägare, är ledande på molnbaserade tjänster för uppkopplade bilar. Bolagets vd Martin Rosell berättar att målet är att få in mer mjukvara i fordonen, så att de går att uppdatera som en telefon. Något som innebär ett stort kompetensskifte vid tillverkningen. ”Det kommer en ny app med en ny funktion – den vill jag ha utan att köpa en ny bil”, säger han. Konsumenterna väntas dela bilar i större utsträckning i framtiden. När färre nya bilar säljs måste tillverkarna börja tjäna pengar på att sälja tjänster i stället: ”Det är det den digitala transformationen handlar om”, menar Rosell. Lindholmen Science Park huserar också innovationshubben Mobilityxlab. Deras mål är att fånga upp startups inom fordons- och mobility-sektorn för att sedan para ihop dem med sina ägarbolag, där bland annat Volvo och Ericsson ingår. Dessutom träffar EFN Tomas Ohlson som är grundaringenjör Einride. Bolaget ligger i framkant med sina självkörande eldrivna lastbilar. Deras största utmaning är att hitta rätt kompetens. ”Det är hela branschens huvudvärk just nu”, enligt Ohlson. Redaktör: Jonas Frändén

Medverkande