Se tablå

Systrarnas affärsidé: Karriärsväska för kvinnor

Publicerad: 19 jan. 2025, 08:00Uppdaterad: 20 jan. 2025, 17:27
Hämta EFN:s app för iOS och Android - gratis: nyheter, analyser, börs, video, podd

Det är för få kvinnor i styrelserummen. Det är för få kvinnor som gör karriär. Och en väg att ändra på det är bättre väskor. Det menar systrarna Persheng och Perdica Babaheidari som startat väskföretaget By Banoo.

– När jag började jobba som managementkonsult för några år sedan slog det mig att det saknas snygga och praktiska jobbväskor för kvinnor som vill göra karriär. För män finns det massor, men inte för kvinnor, säger Persheng.

Så Persheng bestämde sig för att lösa problemet på egen hand. Hon designade sin första väska i Powerpoint, letade reda på skinnleverantör i Italien och väskfabrik i Portugal – och drog igång bolaget tillsammans med sin syster, som då var mitt i sin läkarutbildning. Bolaget finansierade Persheng genom att jobba vidare som konsult på heltid.

Från början ville Persheng och Perdica bara ta fram snygga och praktiska väskor, men responsen de fick på sociala medier visade att deras produkter snabbt också blev symbol för något annat.

– Du ska kunna titta på din väska och känna att du får kraft att säga ja till det som gynnar karriären, och nej till det som inte gör det. Kvinnor tar för ofta ansvar för småsaker på jobbet, tar anteckningar, tömmer diskmaskinen, kokar kaffet, massa saker som du inte belönas för, och som i värsta fall kan leda till utbrändhet, säger Persheng.

By Banoo har sålt ungefär 2500 väskor sedan starten, tagit in två miljoner i riskkapital och förra året vann de utmärkelsen ”She's next”, kortföretaget Visas pris till kvinnliga entreprenörer. Bolaget omsatte närmare fyra miljoner 2023, men gjorde en förlust på ungefär 300 000 kronor.

All marknadsföring sköts av systrarna Babaheidari själva. På Tiktok har de flera videor med över fyra miljoner views, och framgången där har gjort att man sålt väskor till över 45 länder. Att systrarna själva syns i videorna skapar en närhet till kunderna, som främst är unga kvinnor.

– Jag får nästan dagligen meddelanden från unga tjejer som vill göra karriär, men som inte får samma stöd och uppmuntran som killar får. Samtidigt som vi säljer väskor, vill vi vara förebilder för de här tjejerna.

Medverkande

Thomas Arnroth
Thomas ArnrothRedaktör Linköping EFN