”Vi är superkommersiella”: Smycken från Östersund omsätter 100 miljoner

Hämta EFN:s app för iOS och Android - gratis: nyheter, analyser, börs, video, podd

Östersundsföretaget Snö of Sweden hittade sin egen nisch – mellan de dyra guldsmedernas produkter och det allra billigaste utbudet på marknaden. 25 år senare omsätter företaget 100 miljoner och driver en egen fabrik i Kina med 35 anställda.

Grundaren Lena Jonsson Näslund tog tidigt fasta på att hennes återförsäljare måste få vara med på framgångsresan.
– Om de tjänar pengar så kommer jag att tjäna pengar. Så i stället för att de fick marginaler på 2,5 så fick de 3,2 hos mig.

Jag hade snabba ledtider tack vare en produktion i Kina. Så när butikerna hade möjlighet att sälja mina produkter, då kunde jag leverera, säger Lena Jonsson Näslund. Hon fortsätter:
– Korta ledtider, bra marginaler och en bra produkt som inte fanns. Vi var bank och låg på lager och har faktiskt aldrig varit olönsamma. Det byggde på att vi hjälpte kunden att tjäna pengar.

Miljöaspekten, kopplad till frakt från Kina, menar Lena Jonsson Näslund att hennes företag hanterar bland annat genom att produkterna håller länge.
– Emballage, förpackningar och askar går alltid via båt. Sedan försöker vi ha mindre med plast och återanvända.

Medverkande

Ossian GrahnRedaktör och reporter

Gäster

Lena Jonsson NäslundGrundare Snö of Sweden