Volvo Cars från bil- till mjukvarubolag
Volvo Cars ser nu mjukvara som det verkliga teknikskiftet – större än själva elektrifieringen. Det menar Erik Severinson, kommersiell chef på Volvo Cars och den som internt ofta nämns som möjlig efterträdare när bolagets vd Håkan Samuelsson återigen lämnar posten.
Volvo Cars skifte från traditionell biltillverkare till mjukvarubolag är centralt. Erik Severinson menar att mjukvarans roll i bilen är viktigare än själva elektrifieringen, eftersom mjukvaran bestämmer vilka funktioner som bilen har vid varje given tidpunkt.
– Det finns bara två typer av bilföretag idag. Det finns de som har gjort resan att bli helt mjukvarudefinierade, som vi och ett fåtal andra, och sedan finns det de som kommer att göra den. Det finns ingenting däremellan. De som inte gör den resan kommer inte att överleva tror jag, säger Erik Severinson.
Samtidigt rör sig bilindustrin från att använda globala teknikplattformar till mer regionala tekniksystem. Det handlar inte bara om tullar eller handelspolitik – utan om helt olika teknikval, kundpreferenser och reglering. Framför allt är det Kina som växer fram som ett eget teknikkluster, vilket gör att Volvo måste separera mjukvaran i två delar – en för väst och en för öst.
– Det är viktigt att man separerar de två olika mjukvarudelarna från varandra utifrån ett kundperspektiv men också utifrån ett regulativt perspektiv. Där kan vi till exempel samarbeta med Geely och använda mycket av deras kompetens på området, säger han.
Erik Severinson beskriver också hur kundvärdet alltid måste vara utgångspunkten, och att bolaget behöver ha en Volvoprodukt för varje Volvokund. Det innebär att laddhybrider finns kvar ytterligare några år – samtidigt som den helt elektriska satsningen accelererar.
En stor höjdpunkt blir lanseringen av den nya bilmodellen EX60 i januari. Samtidigt har prognosen för när elbilar passerar förbränningsmotorer globalt flyttats fram.
– Prognosen var nog att det skulle vara mycket mer en linjär omställning till helt elektrifierade bilar. Men tidpunkten när det säljs fler elbilar än bilar med förbränningsmotorer har skjutits några år bort i tiden. Vi kommer behöva ha starka produkter med pluginhybrider under ett par år framåt men också att lägga till ett antal viktiga helelektriska bilar, säger Erik Severinson.
Medverkande

Gäster