Volvo står stabilt i Trumps tullkaos
– Vi har en stark närvaro i Nordamerika och inte minst i USA. På lastvagnssidan producerar vi 100 procent av våra lastbilar i USA för hela Nordamerika. Så där är utgångsläget gott för Volvo, säger Martin Lundstedt.
Han säger att styrkan för Volvo är att bolaget finns i många olika länder i världen och har bra system, strukturer och kompetens för att hantera det annalkande tullkaoset. Samtidigt menar han att det kan bli priskorrigeringar på något sätt - inte minst på grund av hur leveranskedjan ser ut för komponenter från bolagets underleverantörer.
– Det kommer säkert att krävas beroende på hur tarifferna ser ut. Det är alldeles för tidigt att ha en uppfattning, men om det blir större tariffer som kommer att slå på vissa av komponenterna eller våra slutprodukter så måste man ju kompensera för det. För det finns inte utrymme för det med de marginaler vi har, säger han.
Donald Trump vill heller inte att ni driver program inom mångfald och jämställdhet. Hur löser ni det?
– Jag tror att det viktiga är man tillsätter tjänster baserat på meriter. Det har alltid varit utgångspunkten i Volvokoncernen. Men för att ha en bra talangpool och för att attrahera fler som vill jobba inom våra sektorer så jobbar vi med program för att till exempel få tjejer intresserade av ingenjörsyrken och för att upptäcka vilka möjligheter som finns, säger han.
När det gäller elektrifiering så går det lite segt på sina håll, och när EFN:s reporter Anders Frick frågar Martin Lundstedt om hur stort Volvos intresse är för Northvolts konkursbo så svarar han avvisande:
– Vi kommenterar inte den typen av processer för då blir det en massa spekulationer och därför kan jag bara säga att vi skulle, oavsett var vi skulle befinna oss i det här, inte kommentera en sådan process, säger han.
Men generellt då, det går just nu lite segare i inom elektrifieringen: Vad tänker du?
– Jag tänker att vi behöver säkerställa att det här fortgår. Vi är övertygade om att hållbara transporter kommer att behövas. Vi har ju lanserat hela i princip hela produktrangen nu och vi kommer fortsätta förnya den, säger han, och fortsätter:
– Det som krävs för att det här ska ske är att ytterligare ett antal andra parametrar kommer på plats. När vi pratar om med våra kunder så måste de känna trygghet i att de ekonomiska styrmedel som finns varar över tid och inte ändrar sig fram och tillbaka. Så det här är ju en hel ekvation som måste gå i takt, säger Martin Lundstedt.
Medverkande
