Volvo varnar: Trögt för el
Trots att tunga elektriska fordon redan är färdigutvecklade och infrastrukturen i många fall byggts ut ordentligt går omställningen till eldrivna lastbilar och entreprenadmaskiner inte i den takt Volvo hade hoppats på. Det säger representanter för bolaget i samband med att EFN besöker Volvos testbana i Göteborg.
– Det går långsammare än vi räknat med. Vi gör vad vi kan för att höja tempot, men det här är en komplex omställning, säger Niklas Wahlberg, affärsutvecklare på AB Volvo.
Enligt honom är det flera faktorer som bromsar utvecklingen – bland annat kundernas försiktighet, högre inköpskostnader och en fortsatt osäkerhet kring affärsmodeller och drift.
Volvo har i dag ett brett utbud av eldrivna lastbilar och entreprenadmaskiner. Men även om produkterna är klara, används de fortfarande i relativt begränsad skala.
– Det handlar mycket om trygghet. Kunderna vill veta att tekniken fungerar i deras vardag, att laddningen räcker och att investeringen lönar sig, säger Niklas Wahlberg.
Detta trots att Sverige har en av världens mest utbyggda laddinfrastruktur för tunga fordon, till stor del tack vare statliga bidrag.
Tora Leifland, chef för samhällskontakter på Volvo Construction Equipment, pekar också på bristande kunskap.
– De flesta känner till elbilar, men eldrivna entreprenadmaskiner är fortfarande ett okänt område. Det gör att många aktörer avvaktar, säger hon.
För att sänka trösklarna lanserar Volvo nya affärsmodeller. Bland annat erbjuds Equipment as a Service, där kunder betalar per använd timme i stället för att köpa eller hyra maskinen.
– Det här skapar en mer flexibel användning och gör det lättare att räkna hem investeringen. Det möjliggör också att maskiner kan flyttas dit de bäst behövs, säger Niklas Wahlberg.
Enligt Volvo har modellen potential att både minska kundens ekonomiska risk och ge bolaget löpande intäkter snarare än enstaka försäljningar.
Från Volvos sida lyfts särskilt de eldrivna maskinernas lämplighet i urbana miljöer, där krav på minskat buller och utsläpp ofta är höga. Ett exempel är Slakthusområdet i Stockholm, där drygt hälften av maskinerna nu är eldrivna.
– Där har Stockholms stad ställt tydliga krav i sin upphandling, vilket visar vilken påverkan offentliga beställare kan ha, säger Tora Leifland.
På lastbilssidan pågår också ett skifte. Enligt Niklas Andersson, Director Electric Solutions på Volvo Trucks, är prestandan hos dagens ellastbilar fullt tillräcklig för många typer av transporter. – En typisk eldriven dragbil med släp klarar omkring 30 mil på en laddning. Men det varierar beroende på vikt, väder och förarens körstil. Skillnaderna i räckvidd mellan olika förare kan uppgå till 20 procent, säger Niklas Andersson.
Trots teknisk mognad, infrastruktur och fungerande affärsmodeller går utvecklingen trögt. Volvo menar att det krävs en bredare vilja att betala för hållbarhet – både bland stora transportköpare och vanliga konsumenter.
– Vi har tagit fram produkterna. Infrastruktur finns. Nu behöver efterfrågan komma i kapp, säger Niklas Andersson.
Medverkande

Gäster