Ekonomikanalen

Centrum under press när externhandeln växt

Väla centrum utanför Helsingborg är en av Sveriges största externa handelsplatser. Men frågan är om framgången kommit med ett pris.

Utvecklingen har varit konstant sedan starten 1974 och med tolv miljoner årliga besök, tre miljarder kronor i omsättning och över 200 butiker är Väla en framgångssaga. Området sysselsätter cirka 3 000 personer och lockar besökare från ett stort område i Sydsverige och Danmark.

Men det kan finnas en baksida. För när Väla vuxit har utvecklingen varit en annan i centrala Helsingborg. Stadskärnan har fått se mängder av butiker försvinna, bland annat har H&M och Åhléns stängt två butiker vardera för att i stället satsa på sina butiker på Väla.

Enligt kulturgeograf Ola Thufvesson vid institutionen för tjänstevetenskap på Lunds universitet liknar utvecklingen i Helsingborg den som setts på många andra platser i Sverige och världen, även om den varit särskilt tydlig i Helsingborg. I Helsingborg är en del av innerstaden, Söder, sedan några år klassad som utsatt område av polisen.

”Det vore konstigt om det inte fanns ett samband mellan ett av Sveriges största köpcentrum och att man har en halv innerstad som är klassad som utsatt område”, säger Ola Thufvesson.

Numera pressas såväl city- som externhandel dessutom av den snabbt växande e-handeln.

”Vi får vänja oss vid färre fysiska butiker i framtiden, oavsett om det är i stadskärnor eller externt”, säger Ola Thufvesson.