Ekonomikanalen

Tre pandemivinnare som nu fått det tuffare

Under coronapandemin var det flera bolag som gynnades av att många människor förändrade sitt beteende.

”Vi kunde inte resa, så många reste då i stället på hemmaplan. Staycation-trenden var väldigt närvarande”, säger Adela Dashian, analytiker på den amerikanska investmentbanken Jefferies, i EFN Marknad.

Bolag som tillhandahöll produkter som var användbara för många människors nya sätt att leva gynnades.

”Cyklar, cykelhjälmar, takutrustning på bilar om man till exempel ville ta sig till fjällen för att hajka eller campa, och även robotgräsklippare och andra typer av trädgårdsprodukter blev väldigt populära”, säger Adela Dashian i programmet.

Tre sådana svenska börsbolag var Mips, Thule och Husqvarna.

Under den här perioden gick aktiekurserna för dessa bolag starkt uppåt. Men sedan dess har kurserna dalat och bolagen har haft det mer utmanande.

I dagens EFN Marknad analyseras just Mips, Thule och Husqvarna.

Programledare: Albin Kjellberg